Studiehandledning i skolan
Kursplan, Grundnivå, 9LF052
- Kod
- 9LF052
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik GXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 7 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs. Kursen gäller från v 36, 2019.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursens syfte är att studenten skall tillägna sig kunskaper inom området studiehandledning i skolan. Studenten skall även utveckla en ökad förmåga att hjälpa flerspråkiga och nyanlända elever att nå målen i skolans ämnen genom studiehandledning på modersmål/starkaste skolspråk.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- redogöra för centrala delar av skolans värdegrund och kunskapssyn och diskutera dessa med utgångspunkt i begreppet interkulturell kompetens
- reflektera över och diskutera innehållet i de styrdokument som reglerar utbildningens organisation för flerspråkiga och nyanlända elever i relation till den egna verksamheten inom studiehandledning
- redogöra för centrala teoribildningar och aktuella studier inom flerspråkighet och diskutera deras betydelse för språk- och kunskapsutveckling hos flerspråkiga och nyanlända elever
- analysera didaktiska val i den egna verksamheten och relatera dessa till kursens teoretiska ramar och elevernas förutsättningar för lärande
- reflektera över och diskutera elevers måluppfyllelse i relation till olika samarbetsformer mellan studiehandledare, klass- och ämneslärare
- redogöra för hur digitala verktyg kan integreras i den egna verksamheten inom studiehandledning på modersmål i klassrummet och inom fjärrundervisning.
Innehåll
Kursen är indelad i fyra moduler:
- Modul 1 inleds med en introduktion i svensk skolhistoria, skolkultur, värdegrund och kunskapssyn i relation till ett inkluderande och interkulturellt förhållningssätt i skolans verksamhet. Teoretiska perspektiv på flerspråkighet och modersmål kopplas till utbildningens organisation för flerspråkiga och nyanlända elever, studiehandledningens utformning och studiehandledarrollen.
- Modul 2 behandlar läroplansteori inklusive, lagar, regelverk, kursplaner, kunskapskrav, bedömning och betyg. I denna modul läggs också fokus på teoretiska perspektiv på relationen mellan vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk baserat på forskning och beprövade erfarenheter.
- Modul 3 ger deltagarna möjlighet att utveckla en förmåga att analysera didaktiska val som anses vara centrala inom studiehandledningspraxis.
- Modul 4 sätter fokus på två områden: samverkan mellan studiehandledare och annan undervisande personal för elevens lärande samt digitalisering som metod för att bedriva studiehandledning på modersmål, inklusive tekniska förutsättningar och arbetsformer för fjärrundervisning.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Det är obligatorisk närvaro vid seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Denna kurs ersätter kursen 9LF037 Studiehandledning i skolan och kan inte tas med i examen tillsammans med den.