Produktutveckling och service management
Kursplan, Grundnivå, 1TG274
- Kod
- 1TG274
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G2F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
60 hp inom Industriell teknik inklusive Six Sigma.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och tillämpa de vanligaste verktygen i innovationsprocessen med utgångspunkt i utveckling av industriella produkter,
- föreslå, motivera och tillämpa metoder för att samla in kundkrav och kundönskemål på produkter,
- beskriva tjänsters betydelse vid produktutveckling,
- tillämpa verktyg inom service management,
- redogöra för skillnader mellan produkt- och innovationsutveckling i små respektive stora teknikintensiva företag,
- genomföra grundläggande ekonomiska kalkyler med syfte att optimera av produktionsfaktorer.
Innehåll
Produktutvecklingsprocessen, produktplanering, kundkrav, produktspecifikationer, konceptutveckling, val av koncept, innovationsprocesser och innovationsutveckling med fokus på utveckling av varor och tjänster i teknikintensiva miljöer. Verktyg i produkt- och innovationsprocessen för utveckling av produkter i teknikintensiva miljöer såsom kundcentrerad produktutveckling (QFD) och gap-analyser. Insamling av kundönskemål genom t.ex. kundenkäter och intervjuer. Produktkalkyler och produktionsekonomi samt introduktion till produktionssystem och logistik. Skillnader och likheter i produkt- och innovationsutvecklingsarbetet i små och stora industriella företag.
Undervisning
Föreläsningar, laborationer, fallstudier, gästföreläsningar och studiebesök.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter, skriftligt prov, laborationer samt muntlig och skriftlig redovisning av fallstudier.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.