Bibelvetenskap C2NTs

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5RT309

Kod
5RT309
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Bibelvetenskap G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 6 mars 2019
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan ingå i Kandidatprogram i religionsvetenskap 180 hp

Kursen kan ingå i Masterprogram i religionsvetenskap 120 hp

Kursen kan ingå i Religionsvetenskapligt program 210 hp

Kursen kan ingå i Lärarprogrammet

Behörighetskrav

Bibelvetenskap C1NTs

Mål

Kursen vänder sig i första hand till studerande som har valt att läsa bibelvetenskap med studier i grekiska och inriktning mot Nya testamentet och som nu vill avrunda dessa studier på kandidatnivån genom att skriva en uppsats på 15 hp. Men möjlighet finns också att istället bredda och fördjupa sina kunskaper i ämnet genom litteratur- och/eller temakurser om sammanlagt 15 hp.

Kursens syfte är att studenterna skall tillägna sig breddade och fördjupade kunskaper inom ett eller flera valfria fält inom den nytestamentliga bibelvetenskapen samt ökad metodisk färdighet.

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • med ett visst mått av självständighet och kritiskt tänkande utifrån den grekiska grundtexten diskutera väsentliga frågor inom det bibelvetenskapliga fält som har valts (för aktuella alternativ, se nedan).
  • (om uppsatsalternativet valts) med ett visst mått av självständighet och kritiskt tänkande ringa in en mer tematiskt inriktad bibelvetenskaplig uppgift, bestämma lämpliga metoder för att lösa den, genomföra analysen, presentera resultatet i en vetenskaplig uppsats och som respondent diskutera och försvara den vid ett seminarium.
  • (om uppsatsalternativet valts) självständigt söka och kritiskt värdera ämnesrelevant litteratur och information.
  • (om uppsatsalternativet valts) aktivt delta som seminariedeltagare, opponent och diskussionsledare vid seminarier kring andras uppsatser.
  • (om uppsatsalternativet valts) självständigt utföra informationssökningar och kontinuerligt bevaka sitt ämnes/kunskapsområde och kritiskt analysera, värdera, bearbeta och sammanställa informationen samt i olika former kommunicera denna.
  • (om uppsatsalternativet valts) redogöra för olika format för referenser och noter samt kunna tillämpa det system som används inom ämnes-/kunskapsområdet.

Innehåll

Kursen kan läsas enligt ett av följande två alternativ:

Undervisning

Alternativ I: Uppsats, 15 hp:

Den inledande undervisningen om hur man skriver en vetenskaplig uppsats ges i form av föreläsning, eventuellt med inslag av övningar. Kursledaren och de enskilda uppsatsskrivande studenterna ringar tillsammans in ett uppsatsämne och kommer överens om lämplig handledare, som normalt skall vara en annan än den som examinerar på kursen. Handledare och uppsatsskrivande student/studenter träffas sedan vid åtminstone ett par tillfällen under arbetet med uppsatsen för diskussion i anslutning till text som studenten/studenterna har producerat. Uppsatserna presenteras vid uppsatsseminarier, där återkoppling ges även på deltagandet i seminariet. All undervisning på kursen är normalt obligatorisk.

Under uppsatsskrivandet ges regelbunden handledning. Studenten har rätt till ett visst antal timmar för handledning och timantalet är relaterad till uppsatsens omfattning. Handledning ges bara under uppsatskursens gång. Om studenten omregistrerar sig på uppsatskurs och de tidigare timmarna för handledning är förbrukade ges inte nya timmar för handledning.

Alternativ II: Två valfria litteratur- eller temakurser om sammanlagt 15 hp:

Temakurs, 7,5 hp:

Undervisningsformerna kan här variera beroende på vilket tema som delkursen behandlar. Normalt finns dock inslag av såväl föreläsning som seminariediskussion på delkursen. För närmare information om undervisningen på aktuell temakurs hänvisas till separat kursplan.

Litteraturkurs, 7,5 hp:

På delkursen ges ingen undervisning.

Undervisningstillfällen i kursen kan komma att genomföras på engelska.

Examination

Examinationen på kursen utgörs av följande moment:

Alternativ I: Uppsats, 15 hp:

  • Uppsats
  • Obligatoriska seminarier

På de obligatoriska seminarierna ges bara betygen U och G.

Alternativ II: Två valfria litteratur- eller temakurser om sammanlagt 15 hp:

Temakurs, 7,5 hp:

Examinationsformerna kan variera beroende på vilket tema som delkursen behandlar. För närmare information om examinationen på aktuell temakurs hänvisas till separat kursplan.

Litteraturkurs, 7,5 hp:

Examinationen sker normalt genom muntlig tentamen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

Innehållsrubrik: Nytestamentlig fördjupningskurs.

För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare.

Övergångsbestämmelser

En student har rätt att tentera denna kurs enligt denna kursplan i tre terminer efter aktuellt kurstillfälle. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges endast undervisning enligt senast antagna kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin