Konstfilosofi: Vad är konst?

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5ES048

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5ES048
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Estetik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 4 november 2019
Ansvarig institution
Filosofiska institutionen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)

Mål

Kursens syfte är att presentera några av estetikens mest betydelsefulla filosofiska frågeställningar och inriktningar. Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • använda de begrepp och distinktioner som är nödvändiga för att kritiskt granska och ta ställning till de teorier och argument vi studerar
  • läsa och förstå texter som innehåller någon grad av filosofiska argument
  • redogöra för och kunna ge en systematisk behandling av centrala nutida frågeställningar inom filosofisk estetik
  • analysera styrkor och svagheter i de teorier vi studerar
  • föra en kritisk diskussion angående förhållandet mellan olika estetiska teorier och ett urval av konstverk som utmanar dessa teorier
  • använda teoretiska verktyg för att argumentera för och emot centrala teorier om estetiskt värde, konst och konstupplevelser

Innehåll

I kursen studeras det moderna konstsystemets uppkomst samt nutida svar på följande frågor: Vad är konst? Hur skiljer sig konst från andra föremål eller handlingar? Måste all konst ha estetiskt värde? Bör konst ha en viss funktion, eller är just avsaknaden av funktion en del av förklaringen till varför vi beskriver vissa föremål eller handlingar som konstverk? Kan man ens definiera konsten? Centrala begrepp och distinktioner studeras och diskuteras i samband med verk från olika genrer, tidsåldrar och konstformer, däribland tolkning, intention, konstnärligt och estetiskt värde, uttrycksfullhet och kreativitet. Under kursen besöker vi Moderna Museet i Stockholm och låter de verk vi upptäcker där utmana de filosofiska teorier vi studerar.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier.

Examination

Kunskapskontrollen sker skriftligt genom examinerande prov.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan. t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin