Introduktion till företagande och organisering

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE157

Kod
2FE157
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 februari 2020
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom bl a Ekonomie kandidatprogrammet och som fristående kurs.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Kursen är en introduktion till företagsekonomi med särskilt fokus på marknadsföring, organisation och entreprenörskap. Marknadsföring inbegriper alla aktiviteter för att en produkt på ett hållbart sätt ska nå en slutkonsument. Organisation handlar om hur olika aktiviteter måste organiseras genom arbetsdelning och samordning.

Den bärande idén är att kursen behandlar centrala problem och frågeställningar för både det nystartade och det stora företaget eller organisationen i den globala ekonomin. Frågor som vad företag är, varför företag uppstår, utvecklas och finns kvar, hur företag samverkar med kunder, leverantörer och det övriga samhället och vilka val företag står inför i sin verksamhet utgör utgångspunkter i kursen.

Under kursen ska studenterna tränas att självständigt och kritiskt formulera och analysera ekonomiska problem muntligt och skriftligt.

Efter kursen ska studenten kunna:

  • förstå och redogöra för grundläggande samband i både nystartade små och etablerade stora företag kring organisering och marknadsföring i den globala ekonomin
  • förstå, redogöra för samt använda grundläggande begrepp och modeller kring organisering av produktion, distribution och inköp mellan företag samt inom och mellan branscher, regioner och länder
  • förstå, redogöra för samt använda grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring gentemot konsumenter och konsumenters beteende
  • identifiera och föreslå hållbara lösningar på grundläggande problem kring arbetsdelning, samordning och styrning på såväl inomorganisatorisk som mellanorganisatorisk nivå
  • identifiera och föreslå hållbara lösningar på företags marknadsföringsproblem
  • identifiera och föreslå hållbara lösningar med koppling till entreprenörskap och affärsmodeller
  • samla in relevant information och kritiskt värdera olika informationskällor
  • skriva elementära vetenskapliga rapporter, muntligt presentera sina idéer, samt konstruktivt granska andras arbeten på basis av fackkunskap
  • sätta in sakkunskaperna i ett större historiskt, kulturellt, socialt, politiskt och ekonomiskt sammanhang
  • kritiskt och självständigt reflektera kring hållbarhet i olika lösningar för företagande och organisering
  • kritiskt och självständigt reflektera över vetenskapens och kunskapsproduktionens karaktär.

Innehåll

Kursen innehåller flera delar som tillsammans syftar till att ge grundläggande kunskaper i företagsekonomi med särskild betoning på marknadsföring och organisering i både det nystartade och det stora företaget

Den första delen är inriktad på att studenterna ska förvärva grundläggande sakkunskap om ämnesområdet. Här undervisar vi om grundläggande samband kring organisering och marknadsföring för en hållbar global ekonomi, grundläggande begrepp och modeller kring organisering av produktion, distribution och inköp mellan företag samt inom och mellan branscher, regioner och länder. Även grundläggande begrepp och modeller inom konsumentmarknadsföring och konsumentbeteende samt kring entreprenörskap och olika affärsmodeller behandlas.

Den andra delen handlar om studenternas färdigheter med koppling till arbete i grupp, ledarskap, projektarbeten och kritisk granskning men även studier i högre utbildning i allmänhet. Studier vid universitet syftar inte bara till att studenten ska förvärva relevanta ämneskunskaper utan också till att studenten ska förberedas för en framtida yrkesroll. En företagsekonom behöver därför utveckla nödvändiga färdigheter för att bidra i, leda och organisera både små och stora verksamheter.

Den tredje delen rör metod och behandlar problem som informationssökning och insamling av information, värdering av olika källor, formaliakrav på vetenskapliga texter, grundläggande frågor kring hur man analyserar problem och frågeställningar, och detsamma kring skrivandet av vetenskapliga rapporter. Syftet är att höja studenternas allmänna informationskompetens och medvetenhet i metodfrågor och till att, mer konkret, utveckla förmågan att skriva akademiska texter.

Den fjärde delen handlar om bildning vilket ska främja ett breddade perspektiv. Ett universitet är ett centrum för att generera kunskap och reflektera kring kunskap. Det innebär att universitet inte bara har till uppgift att utbilda utan även att bidra till bildning. Under den här kursen gör vi det genom att dels behandla problematiken kring vetenskapens och kunskapsproduktionens karaktär, dels försöka sätta in delar av kunskapsstoffet i ett vidare sammanhang.

Kursen behandlar till lika delar marknadsföring och organisation.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, diskussionsgrupper, grupparbeten, handledning och biblioteksövningar.

Examination

Examinationen består av två moduler:

  1. Seminarier och inlämningsuppgifter, 6 hp
  2. Skriftlig tentamen, 9 hp

och ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 15 hp.

Examinationen sker individuellt och i grupp i modul 1. Examinationen i modul 2 är individuell. Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som gäller för respektive kurstillfälle. Examinations­uppgifter som inte lämnas in i tid betygssätts inte, om inte särskilda skäl kan styrkas. Eventuella restuppgifter och kompletteringar inom modul 1 måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen.

På modul 1 ges något av betygen väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). På modul 2 ges något av betygen godkänd (G) eller underkänd (U). För slutbetyg G på hela kursen krävs att båda modulerna har betyget G. För slutbetyg väl godkänd (VG) på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänd (VG) på modul 1.

Student som ej erhållit godkänt betyg på modul 1 måste göra om denna modul, vilket endast kan göras på kommande kurstillfällen. Student som ej erhållit godkänt betyg på modul 2 har möjlighet till omprov vid kommande kurstillfällen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen överlappar/ersätter bland annat följande kurser: Marknadsföring och organisation I 2FE150, Marknad och organisation 2FE014, Marknad och organisation A 2FE152, Företag och företagande 2FE007, Företag och marknad II 2FE008, Företag och företagande I 2FE015, Företag och företagande II 2FE016, Företag, nätverk och teknikutveckling 2FE021, Företagsekonomi 1TG010, Ledarskap o styrning 2FE824, Grundkurs i marknadsföring 1 2FE946, Organisation I. Individen och gruppen i organisaitonen 2FE947, Principles of Marketing 2FE913, Fundamentals of Management 2FE918.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin