Kursplan för Svenska som andraspråk A

Swedish as a Second Language A

Kursplan

  • 30 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS186
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk G1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2013-02-20
  • Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
  • Reviderad: 2019-11-26
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 27, 2020
  • Behörighet: Grundläggande behörighet och Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 c/6 c)
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk A inom Ämneslärarprogrammet.

Mål

Delkurs 1. Skolan i det flerspråkiga samhället 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för framväxten av språklig och kulturell mångfald i det svenska samhället
  • redogöra för ämnena svenska som andraspråk och modersmål i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
  • beskriva och värdera olika modeller för tvåspråkig undervisning och undervisning för andraspråksinlärare
  • problematisera begreppen språk, kultur, identitet och etnicitet samt förhållandet dem emellan
  • kritiskt reflektera över egna och andras attityder, värderingar och förhållningssätt till språklig och kulturell mångfald.
Delkurs 2. Svensk grammatik i ett tvärspråkligt perspektiv 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
  • redovisa kunskaper om grundläggande grammatisk terminologi
  • beskriva svenskans struktur i ett kontrastivt och typologiskt perspektiv samt redogöra för universella respektive språkspecifika drag inom syntax, morfologi och semantik
  • analysera svenskt inlärarspråk med hänsyn till grammatik
  • beskriva hur olika arbetssätt kan användas i grammatikundervisningen.
Delkurs 3. Fonetik och muntlig kommunikation 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
  • redovisa grundläggande kunskaper i fonetik och fonologi
  • redogöra för svenskans fonologi i ett språkjämförande och typologiskt perspektiv
  • analysera och bedöma inlärares uttal
  • redogöra för vad kommunikativ språkförmåga innebär och beskriva hur en kommunikativ och funktionell språkundervisning kan utformas.
Delkurs 4. Andraspråksinlärning i teori och praktik 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
  • redogöra för centrala termer och begrepp samt modeller och teorier för andraspråksinlärning
  • redogöra för och exemplifiera hur olika faktorer kan påverka andraspråksinlärning
  • analysera inlärares muntliga och skriftliga produktion med avseende på språklig nivå
  • redogöra för och jämföra olika undervisningsmetoder och arbetssätt med teoretisk förankring i ett didaktiskt perspektiv.

Innehåll

Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig sådana breda baskunskaper som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Kursen behandlar svenskans struktur och andraspråksinlärning i ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Därutöver belyses språklig variation och identitet samt attityder till flerspråkighet. I kursen ingår också yrkesrelaterade inslag såsom studiebesök, auskultationer och lektionsplaneringar. Kursen består av fyra delkurser à 7,5 hp: Skolan i det flerspråkiga samhället, Svensk grammatik i ett tvärspråkligt perspektiv, Fonetik och muntlig kommunikation samt Andraspråksinlärning i teori och praktik.

Delkurs 1. Skolan i det flerspråkiga samhället 7,5 hp

Delkurs 2. Svensk grammatik i ett tvärspråkligt perspektiv 7,5 hp

Delkurs 3. Fonetik och muntlig kommunikation 7,5 hp

​Delkurs 4. Andraspråksinlärning i teori och praktik 7,5 hp

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa, anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

​Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 03, 2021

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Delkurs 1. Skolan i det flerspråkiga samhället

Litteratur

  • Aktürk Drake, Memet Hur kan politiken förklara Sveriges framgång med hög andraspråksbehärskning?

    Ingår i:

    Lisetten

    Södertälje: Riksförbundet LISA, 1990-

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Axelsson, Monica Flerspråkighet och lärande

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    s. 547–577

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    s. 369-396

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Elmeroth, Elisabeth Etnisk maktordning i skola och samhälle

    Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ganuza, Natalia; Hedman, Christina Modersmålsundervisning, läsförståelse och betyg : Modersmålsundervisningens roll för elevers skolresultat

    Ingår i:

    Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

    vol. 13 (2018) nr. 1 s. 4-22

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hedman, Christina; Magnusson, Ulrika Lika eller lika möjligheter? : Diskurser om skolämnet svenska som andraspråk inom det akademiska fältet i Sverige

    Ingår i:

    Acta Didactica Norge

    Länk

    vol. 12 (2018) nr. 1

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hyltenstam, Kenneth; Milani, Tomasso Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar

    Ingår i:

    Flerspråkighet : en forskningsöversikt

    Stockholm: Vetenskapsrådet, 2012

    (2012) nr. 5 s. 17-152

    Läses enligt examinators anvisningar

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindberg, Inger Andraspråksresan

    Stockholm: Folkuniversitetet, 2004

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Läroplan för gymnasieskolan

    Skolverket,

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Läroplan och kursplaner för grundskolan

    Skolverket,

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Otterup, Tore Flerspråkighet som resurs

    Skolverket, 2018

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Palm, Clara; Ganuza, Natalia; Hedman, Christina Language use and investment among children and adolescents of Somali heritage in Sweden

    Ingår i:

    Journal of multilingual and multicultural development

    Clevedon, Somerset: Tietro Ltd., 1980-

    https://doi.org/10.1080/01434632.2018.1467426

    vol. 40 (2019) nr. 1 s. 64–75

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Runfors, Ann Modersmålssvenskar och vi andra : Ungas språk och identifikation i ljuset av nynationalism

    Ingår i:

    Utbildning och demokrati : Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik

    vol. 18 (2009) nr. 2 s. 105-126

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Spetz, Jenny Debatterad och marginaliserad. Perspektiv på modersmålsundervisningen

    Språkrådet, 2014

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Vuorenpää, S.; Duek, S.; Zetterholm, E. Kartläggning av en nyanländ elevs litteracitet i Sverige

    Ingår i:

    Nordic Journal of Literacy Research [Elektronisk resurs]

    2015-

    vol. 5 (2019) nr. 3

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Därtill tillkommer aktuella kurs- och ämnesplaner för grundskolan, gymnasiet och kommunal vuxenutbildning.

Stenciler

  • Borevi, Karin Mångfald - grund för samhörighet?

    Ingår i:

    Invandrare och minoriteter : tidskrift för kultur, forskning och debatt = Scandinavian migration and ethnic minority review

    (2003) nr. 2

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Forshage, Patrik Att arbeta med elevernas olika kulturer i en multikulturell klass

    Ingår i:

    Lisetten

    Södertälje: Riksförbundet LISA, 1990-

    (1998) nr. 2

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Delkurs 2. Svensk grammatik i ett tvärspråkligt perspektiv

  • Andersson, Lars-Gunnar Språktypologi och språksläktskap.

    4. uppl.: Stockholm: Liber, 2001

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ballardini, Kerstin; Stjärnlöf, Sune; Viberg, Åke Mål : svenska som främmande språk. Svensk grammatik : svensk grammatik på svenska

    Stockholm: Natur och kultur, 1986

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ekerot, Lars-Johan Ordföljd, tempus, bestämdhet : föreläsningar om svenska som andraspråk

    2., [utök.] uppl.: Malmö: Gleerup, 2011

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Josefsson, Gunlög Svensk universitetsgrammatik för nybörjare

    2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Källström, Roger Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2012

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Språkriktighetsboken

    1. uppl.: Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2005

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Delkurs 3. Fonetik och muntlig kommunikation

Litteratur

  • Abrahamsson, Niclas Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 85–120

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Engstrand, Olle Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2007

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Garlén, Claes Svenskans fonologi : [i kontrastiv och typologisk belysning]

    [Ny utg.]: Lund: Studentlitteratur, 1988

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kjellin, Olle Svensk prosodi i praktiken : instruktioner och övningar i svenskt uttal, speciellt språkmelodin

    8. uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 1992

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Larsson, Lennart Hellsing, Lennart Skepp ohoj! : övningsmaterial i svenskt uttal

    Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2005

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Thorén, Bosse Funderingar och forskning kring en basprosodisk undervisningsstrategi för uttalsundervisning i svenska som andraspråk

    Ingår i:

    Lainio, Jarmo; Leppänen, Annaliina Språklig mångfald och hållbar samhällsutveckling : rapport från ASLA:s höstsymposium Eskilstuna, 9-10 november 2006 = Linguistic diversity and sustainable development : papers from the ASLA symposium in Eskilstuna, 9-10 November, 2006

    Uppsala: ASLA, 2007

    (2007) s. 265-284

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Thorén, Bosse Rätt betoning gör dig förstådd

    Ingår i:

    Språktidningen : tidningen som bevakar och bejakar språket

    (2009) nr. 1

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Zetterholm, Elisabeth; Tronnier, Mechtild Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik

    Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2017]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Referenslitteratur

Delkurs 4. Andraspråksinlärning i teori och praktik

Litteratur

  • Abrahamsson, Niclas Andraspråksinlärning

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Abrahamsson, Niclas; Hyltenstam, Kenneth Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 221–258

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Basaran, Hülya Digitala verktyg och andraspråksutveckling hos vuxna

    Skolverket, 2020

    https://www.skolverket.se/publikationsserier/ovrigt-material/2020/digitala-verktyg-och-andraspraksutveckling-hos-vuxna

    Obligatorisk

  • Ekberg, Lena Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 259–280

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Enström, Ingegerd Ordförråd och ordinlärning – med särskilt fokus på avancerade inlärare

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 169–196

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gibbons, Pauline Aldén, Kristina Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet

    Femte upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Håkansson, Gisela Utveckling och variation – en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 151–168

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lightbown, Patsy M.; Spada, Nina How languages are learned

    4. ed.: Oxford: Oxford univ. press, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

  • Philipsson, Anders Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 121–150

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk