Marknadsföring och organisation II

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE251

Kod
2FE251
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 februari 2020
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom ekonomprogrammet samt som fristående kurs.

Kursplanen är fastställd av styrelsen vid Företagsekonomiska institutionen på delegation av samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden.

Behörighetskrav

Behörig är den som följt kurser om 30 hp inom företagsekonomi A-nivå och har 15 hp avklarade från A-nivån.

Mål

Det övergripande syftet med kursen är att skapa förståelse kring hur individ, grupp och organisation påverkas av och påverkar organisationers möjlighet att verka internt och externt.

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

* redogöra för hur vi fungerar som konsumenter

* beskriva och analysera hur olika aspekter hos individ, grupp och organisation påverkar möjligheter att uppnå verksamhetens mål

* tillämpa grundläggande kunskaper om vad som styr människors beteende för att analysera skeenden och situationer i den företagsekonomiska praktiken

* reflektera och förhålla sig kritisk till de olika modellerna som förmedlas av kurslitteraturen

* problematisera ett ämnesområde genom en tillämpning av relevant forskning

* operationalisera identifierade variabler ur problematiseringen för en egen undersökning

* relatera den kunskap som tillägnats på kursen till kunskap om organisering och marknadsföring som hämtats på A-nivån samt parallellt hämtad kunskap om verksamhetens styrning

* sammanfatta komplex information och göra kvalificerade muntliga presentationer

* värdera andra studenters analyser och lösningar på organisatoriska och marknadsproblem

* leda och delta i grupparbeten

Innehåll

Kursen är organiserad kring ett antal frågeställningar med praktisk anknytning. Den övergripande frågeställningen handlar om hur olika individ, grupp och organisationskarakteristika påverkar en organisations förmåga att kommunicera internt och externt och få människor att arbeta mot gemensamma mål. Kursen ger en fördjupad bild av hur företag arbetar praktiskt i marknadsfrågor. Kursen syftar också till att skapa medvetenhet och förståelse för de krafter och den dynamik som gör sig gällande i mänskliga processer i arbetslivet. De områden som behandlas under kursen är konsumentbeteende, organisationsbeteende och kommunikation.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, obligatoriska case- och litteraturseminarier, skriftliga uppgifter i grupp och enskilt, webbprov samt muntliga presentationer.

Examination

Ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 15 hp.

Examinationen sker genom aktivt individuellt deltagande i seminarier, ledande av seminarium i grupp, skriftliga uppgifter i grupp samt individuella skriftliga uppgifter. Betyget på hela kursen sätts efter sammanvägning av de olika examinationsmomenten. Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som gäller för respektive kurstillfälle. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Examination som lämnas in efter utsatt tid betygssätts inte, om inte särskilda skäl kan styrkas. Eventuella kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen.

För student som ej erhållit godkänt betyg på kursen måste hela kursen (med alla tillhörande examinationsmoment) göras om, vilket endast kan göras på kommande kurstillfällen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter/överlappar bland annat Marknadsföring och organisering - grupp och individ 2FE211, Marknadsföring, konsumenter och företag 2FE201, Marknadsföring, konsumenter och företag, distans 2FE205 samt Organisationsbeteende 2FE203, 2FE207, Organisational Behaviour 2FE223, Individ, organisation och ledarskap 2FE030, Grundkurs i marknadsföring 2 2FE998, Organisation II: Organisationen och omvärlden 2FE996.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin