Osteologi. Anatomi och morfologi
Kursplan, Grundnivå, 5AR722
- Kod
- 5AR722
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Arkeologi med inriktning mot osteologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 9 mars 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för arkeologi och antik historia
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- redogöra i tal och skrift för den mänskliga kroppens anatomi och morfologi som påträffas vid arkeologiska utgrävningar,
- beskriva morfologi och anatomi hos de vanligaste ryggradsdjuren som påträffas vid arkeologiska utgrävningar,
- beskriva skelettets uppbyggnad, struktur och nedbrytning, olika typer av ben och deras rörelsemönster,
- redogöra för osteologiska och naturvetenskapliga metoder som tillämpas på osteologiskt material av människa och ryggradsdjur.
Innehåll
Kursen behandlar människans och däggdjurens anatomi och morfologiska uppbyggnad ur ett utvecklingsmässigt och funktionellt perspektiv. Benslag från olika arter introduceras. Momentet ger också fördjupade kunskaper i människans och de vanligaste ryggraddjurens anatomi i arkeologiskt källmaterial. Olika tillämpningar av osteologiska och naturvetenskapliga metoder introduceras.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborativ undervisning, praktiskt identifieringsarbete, samt praktisk handledning i Osteologiska laboratoriet. Skelettmaterial från både människor och djur används. Undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Examination sker genom salstentamen och författande av bedömingsprotokoll, aktivt seminarie- eller laborationsdeltagande och muntliga redovisningar. För momenten och kursen används betygen underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG). Examination på engelska kan förekomma.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.