Arkeologi med inriktning mot osteologi C

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5AR686

Kod
5AR686
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Arkeologi med inriktning mot osteologi G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 8 juni 2020
Ansvarig institution
Institutionen för arkeologi och antik historia

Behörighetskrav

Osteologi A och Osteologi B

Mål

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

Teoretiska perspektiv inom osteologi

  • i tal och skrift beskriva och värdera osteologisk teori på ett initierat sätt,
  • visa insikt i hur noggrannheten i analys och presentation av ett osteologiskt material påverkar tolkningen,
  • dra slutsatser om hur olika teoretiska utgångspunkter påverkar tolkningen av ett material,
  • applicera olika teoretiska perspektiv på ett osteologisk material

Problemformulering och vetenskapligt skrivande

  • formulera ett uppsatsämne och tillhörande relevanta frågeställningar,
  • redogöra för uppsatsämnets forskningshistoria,
  • ta fram litteratur som är relevant för uppsatsen,
  • producera en vetenskaplig text utifrån val av uppsatsämne med korrekt akribi.

Kandidatuppsats

  • utföra ämnesrelaterade informationssökningar, kritiskt analysera, bearbeta och sammanställa informationen samt i tal och skrift kommunicera denna,
  • självständigt analysera och tolka ett osteoarkeologiskt källmaterial, dokumenterat genom en vetenskaplig uppsats,
  • ge och ta konstruktiv kritik i ett vetenskapligt samtal.

Innehåll

Moment 1. Teoretiska perspektiv inom osteologi 7,5 hp

Momentet utgör en fördjupning av fem teman med fokus på teoretiska perspektiv och problemställningar: 1. Natur och kultur; 2. aDNA och andra naturvetenskapliga metoder; 3. Interkontextuell osteologi och arkeologi; 4. Den osteologiska paradoxen, samt 5. Etik vid hantering av skelettatala lämningar. Ett urval texter, representativa för dessa temata problematiseras och diskuteras.

Moment 2. Problemformulering och vetenskapligt skrivande 7,5 hp

I momentet arbetar studenten med att utifrån överenskommen litteratur redovisa ett forskningsfält så som detta fält framstår inom arkeologisk forskning. Studenten skall peka ut, definiera och argumentera för att ett specifikt uppsatsämne i en vetenskapligt utformad PM med krav på korrekt akribi.

Moment 3. Kandidatuppsats 15 hp

Momentet innebär författandet av en vetenskapligt dokumenterad uppsats under handledning i både teori och praktiskt analysarbete. Uppsatsen skall innefatta en självständig problemdiskussion, identifierings- och analysarbete av ett osteologiskt källmaterial inkluderande en diskussion av vetenskapsteoretiska och vetenskapskritiska aspekter.

Undervisning

Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar och uppsatshandledning, enskilt och i grupp, samt en betydande del med praktiskt analysarbete och handledning i osteologiskt källmaterial. De studerande äger rätt till handledning endast under ordinarie kursperiod. Undervisning på engelska kan förekomma.

Examination

Examinationen på momenten 1 och 2 sker fortlöpande muntligt och/eller skriftligt och genom aktivt deltagande i seminarier och inlämnande av PM och presentationer. Seminarier, redovisningar och studiebesök kräver obligatorisk närvaro. Uppsatsen ventileras vid ett seminarium av en studentkollega. Examination på engelska kan förekomma.

  • På moment 1, Teoretiska perspektiv inom osteologi ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
  • På moment 2, Probelmformulering och vetenskapligt skrivande ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
  • På moment 3, Kandidatuppsats ges betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).

För att få betyget VG på hela kursen måste Kandidatuppsats 15 hp ha VG.

För moment 1 och 2 kan, om särskilda skäl finns, examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin