E-hälsa och den delaktiga patienten (uppdragsutbildning)

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 8FE701

Kod
8FE701
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Styrning och ledning av hälso- och sjukvård A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 9 juni 2020
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursen ges endast för deltagare inom uppdragsutbildning på avancerad nivå.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp eller motsvarande. Dessutom krävs för utbildningen relevant arbetslivserfarenhet inom hälso- och sjukvårdens område.

Undervisningen sker på svenska under det att en del av kurslitteraturen kommer att vara på engelska. Goda kunskaper i engelska är således en förutsättning för att tillgodogöra sig utbildningen.

Kursen ges endast för deltagare inom uppdragsutbildning på avancerad nivå.

Mål

Kursen syftar till att skapa insikt om, och förståelse för, utmaningar och möjligheter ur ett styrnings- och ledningsperspektiv liksom ur ett arbetsmiljöperspektiv utifrån modeller, begrepp och logiker utvecklade inom framför allt forskning om digitalisering och organisatorisk förändring i hälso- och sjukvård. Kursen syftar särskilt till att uppnå förståelse för förändringarna och dessas betydelse för vårdens professioner, både inom och mellan professioner och professionernas roll i förhållandet till patienten. Ansatsen är verksamhetsnära och utgår från hur frågorna hanteras i en praktisk, lokal kontext.

Målen för kursen uppnås genom föreläsningar, problembaserade falldiskussioner och interaktiva seminarier baserade på deltagarnas egna erfarenheter och utmaningar.

Efter kursen ska deltagarna:

  • ha en förståelse för de utmaningar och möjligheter vad gäller styrning och ledning som skapas med anledning av digitaliseringen, dels i en högt professionaliserad hälso- och sjukvårdsorganisation, dels på nationell nivå.
  • ha en förståelse för utmaningar och möjligheter vad gäller styrning och ledning som skapas av den förändrade patientrollen mot ökad delaktighet och ökat ansvar för den egna vården.
  • ha en förståelse för, och bekvämlighet med, att kommunicera och diskutera begrepp och perspektiv relaterade till styrning och ledning i en digitaliserad hälso- och sjukvård.
  • ha förtroende för sin egen förmåga att använda relevanta teorier och koncept för att på ett adekvat sätt analysera och föreslå lösningar på faktiska situationer och utmaningar hämtade ur den egna verksamheten.
  • kunna använda uppnådda färdigheter för att arbeta fram strategier och taktiker för att hantera utmaningar hämtade ur den egna verksamheten.

Innehåll

Under det senaste decenniet har hälso- och sjukvården präglats av två parallella, men också samverkande, förändringsprocesser - vårdens digitalisering (utvecklingen av eHälsa) och den förändrade patientrollen. Informationsteknologi implementeras i en norm- och regelstyrd hälso- och sjukvård samtidigt som rollerna förändras både inom och mellan vårdens professioner och framför allt i förhållande till en allt mer delaktig, informerad och ansvarstagande patient. Processerna innebär var för sig förändrade förutsättningar och en förändrad styrningsdialog mellan centrala aktörsgrupper inom hälso- och sjukvård och att studera dessa sammantaget skapar ytterligare värdefulla insikter och kunskaper.

Kursen organiseras inledningsvis i fyra separata avsnitt där temat digitalisering och temat förändrad patientroll behandlas ur olika perspektiv. Kursen avslutas med ett femte integrerat avsnitt där digitalisering och den förändrade patientrollen diskuteras i ett sammanhang. Detta ger följande kursupplägg:

  • Digitalisering - styrning, ledning och effektivitet
  • Digitalisering - vårdprofessionernas arbetsmiljö
  • Den förändrade patientrollen - patient- och medborgarmedverkan i vården
  • Den förändrade patientrollen - personcentrerad vård och patientkontakt
  • Digitalisering och den förändrade patientrollen - patientens delaktighet, inflytande och ansvar i en digitaliserad hälso- och sjukvård

Undervisning

Undervisningen utgår från de utmaningar som möter deltagarna i den egna verksamheten och består av föreläsningar med forskare, föreläsningar och möten med erfarna praktiker och interaktiva seminarier baserade på deltagarnas egna erfarenheter och utmaningar. Kursen ges på halvfart. Undervisningsspråk är svenska men kurslitteratur på engelska kommer att förekomma.

Examination

Ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 7,5 hp.

Kursens examination utgörs av skriftliga och muntliga uppgifter, och avslutas med en skriftlig examination som utgår från den egna verksamhetens utmaningar. Examinationen sker både individuellt och i grupp. Betyget på hela kursen sätts efter en sammanvägning av de olika examinationsmomenten.

Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som gäller för respektive kurstillfälle. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Examination som lämnas in efter utsatt tid bedöms inte, om inte särskilda skäl kan styrkas. Eventuella kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen. Om detta inte sker måste hela kursen (med alla examinationsmoment) göras om, vilket endast kan ske genom omregistrering på kommande kurstillfällen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en deltagare examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Deltagare som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin