Filosofisk fördjupningskurs III

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RA403

Kod
5RA403
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionsvetenskap A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 16 februari 2021
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan ingå i Masterprogram i teologi och religionsvetenskap

Behörighetskrav

Filosofisk ämnes- och metodkurs, 15 hp, samt Filosofisk fördjupningskurs I, 15 hp eller D1- och D2-kurs i ett religionsvetenskapligt ämnesområde eller motsvarande

Mål

Kursens mål är att ge fördjupade och specialiserade kunskaper inom etik, religionsfilosofi och systematisk teologi. Kursen ger en fördjupad förmåga att tillämpa vetenskaplig teori och metod i en självständig analys av teologiska, filosofiska och etiska problemställningar. Kursen ger ingående kännedom om pågående forskning inom dessa fält och lägger stor vikt vid teoretisk medvetenhet och förmåga till kritisk analys.

Inom ramen för masterprogrammets filosofiska intriktning fördjupar studenten sina kunskaper genom att läsa antingen Etik och religionsfilosofi eller Systematisk teologi.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • med hög grad av självständighet identifiera och formulera teologiska, filosofiska och etiska problem,
  • kritiskt analysera teologiska, filosofiska och etiska teorier som behandlar dessa problem,
  • med hög grad av självständighet formulera argumentera för ett ställningstagande,
  • presentera analyser, kritik och förslag till lösningar på dessa problem för en akademisk såväl som en icke-akademisk målgrupp i tal och skrift,
  • i diskussion med andra kunna förhålla sig kritiskt till egna värderingar och föreställningar.

Innehåll

Kursen består av två av nedanstående valfria fördjupningskurser:

Att med filosofiska metoder studera religiösa och sekulära livsåskådningar 7,5 hp

Denna kurs sätter fokus på studiet av religiösa och sekulära livsåskådningar och huruvida religionsforskning ska ersättas av en livsåskådningsforskning. Den ger fördjupade kunskaper om vad livsåskådningar är och hur det är möjligt att skilja religiösa och sekulära livsåskådningar åt samt hur en rationell rekonstruktion och en kritisk granskning av dessa kan genomföras med filosofiska metoder.

Demokrati, religion och politisk etik 7,5 hp

Kursen syftar till att studenten skall kritiskt granska skilda former av politisk etik och kristen socialetik. I vilken utsträckning kan religiösa föreställningar åberopas som grund för politiska ställningstaganden i ett nutida liberalt och demokratiskt samhälle? Vilket är förhållandet mellan kristen tro och politisk etik?

Feministisk etik 7,5 hp

Syftet med denna kurs är att studenten skall inhämta fördjupad kunskap om skilda utformningar av feministisk etik. Vilka skilda könsteorier förenas med olika utformningar av feministisk etik? Hur förhåller sig feministisk etik till postmodernt tänkande och skilda former av etisk relativism? Vad är relationen mellan den feministiska maktkritiken och den maktkritik som möter inom kritisk teori, marxism och postkolonial teoribildning?

Förnuft och kontext i kristen etik 7,5 hp

Syftet med kursen är att studenten skall inhämta fördjupade kunskaper om skilda utformningar av nutida kristen etik. Särskilt behandlas frågan om vilken typ av överväganden som kan läggas till grund för innehållet i en sådan etik som gör anspråk på att vara kristen. Kursen behandlar både naturrättsliga teorier och sådana utformningar av kristen etik som har en tydlig kontextualistisk profil.

Försoning och frälsning i kristen teologi 7,5 hp

Syftet med kursen är att studenten skall fördjupa sina kunskaper om kristen teologi om försoning och frälsning i såväl historia som nutid och utveckla sin förmåga att kritiskt granska och konstruktivt bidra till diskussionen om frälsning och försoning i en kristen kulturkontext.

Gud, kön och människa 7,5 hp

Genom denna kurs skall studenten med en hög grad av självständighet utveckla sin förmåga att kritiskt och konstruktivt relatera genusteori till teologisk reflektion inom feministisk teologi och queerteologi.

Gudsbilder 7,5 hp

Syftet med kursen är att diskutera och jämföra några olika föreståelser av vem Gud är. Studenten ska inhämta sådana kunskaper att han eller hon kritiskt och konstruktivt kan granska och relatera åtminstone tre gudsbilder till varandra: traditionell eller klassisk teism, öppen teism och panenteism.

Livsfrågor och drama 7,5 hp

Genom denna kurs skall studenten med hög grad av självständighet utveckla sin förmåga att analysera dramatik ur ett livsåskådningsperspektiv. Studenten skall också förvärva teoretiska verktyg för att såväl med livsåskådningsforskningens som med den systematiska teologins metoder analysera dramatik och skönlitteratur.

  

Modernitet och islamiska teologiska debatter mellan 1850- och 1950-talet 7,5 hp

Kursens ger fördjupade kunskaper och analytiska verktyg inom islamisk teologi under den senmoderna perioden, mellan 1850- och 1950-talet. I kursen analyseras några av de tongivande teologiska texterna som kännetecknar muslimsk teologisk diskurs under en period av politisk och socio-ekonomisk fragmentering av muslimska majoritetssamhällen. Kursen omfattar tillämpning av vetenskaplig teori och metod i analyser av tidsperiodens teologiska och etiska problemställningar i både sunni- och shiasammanhang. Kursen fokuserar på kunskapsfördjupning i ett urval av källtexter som visar både innehållet i debatterna och möjliga svar som format teologiska och även rättsvetenskapliga debatter i vår samtid.

Människosyn och verklighetsuppfattning 7,5 hp

Det verkar nästan omöjligt att inte ha en uppfattning om vem människan är eftersom vi alla måste kunna förutse och bedöma andra människors handlande. Kursens syfte är att kritiskt granska flera olika teorier om människans natur och att behandla frågan om vilket bidrag inte bara vetenskap utan också filosofi och religion ger till en förståelse av vem människan egentligen är, varför vi finns här, var vi kommer ifrån och vart vi är på väg.

Några moderna klassiker i kristen teologi 7,5 hp

Kursens syfte är att studenten skall få inblick i några inflytelserika kristna teologers tänkande under 1800- och 1900-talen och utveckla sin förmåga att kritiskt och konstruktivt relatera moderna klassiska texter till nutida teologi och livsåskådningsreflektion.

Poesi, filosofi och teologi 7,5 hp

Poesi, filosofi och teologi ställer ofta liknande frågor. Inte sällan handlar det om vad det är att vara människa och leva tillsammans i en verklighet med rum för både immanenta och transcendenta dimensioner. Denna kurs vill bidra med fördjupade teoretiska kunskaper om samt konstnärliga gestaltningar av skilda tolkningar av människan. Som student förväntas du bidra med självständig kritisk och konstruktiv reflektion kring kurstematiken.

Perspektiv på ondskans problem 7,5 hp

Ondskans problem har under lång tid varit livligt diskuterat inom både teologi och religionsfilosofi. Kursen ger fördjupade kunskaper om olika strömningar inom den samtida debatten om ondskans problem, framförallt i relation till religiös tro. Särskild vikt läggs vid perspektiv som både metodiskt och innehållsligt orienterar sig bortom försöken att ge olika förklaringar (teodicéer) till varför en god och allsmäktig gud tillåter så mycket ondska och lidande i världen, och istället utvecklar andra sätt att filosofera om ondskans problem och dess relation till religiös tro.

Tro och tvivel 7,5 hp

Kursen behandlar frågor om vilken roll som tvivel och förnuft har och bör ha i religiös tro. Några frågeställningar som kommer att diskuteras är frågan om förhållandet mellan tro och vetande och om det kan vara rationellt att tro på Gud i en pluralistisk och postmodern värld. Hur ser egentligen en meningsfull diskussion ut om det rimliga i att omfatta en religiös tro och vilken plats ska tvivlet ges? Kan och ska naturvetenskapen fungera som en norm också för religion och livsåskådning eller gäller helt andra ideal i dessa sammanhang, vilken roll ska till exempel köns- och rättvisefrågor tillmätas? Några olika svar på dessa frågor presenteras och analyseras.

Samtida islamiska teologiska debatter mellan 1950- och 2010-talet, 7,5 hp

Kursen ger fördjupade kunskaper och analytiska verktyg inom samtida islamisk teologi. Kursen ger en ingående förmåga att analysera viktiga teologiska teman som dominerar samtida teologiska diskurser i muslimska majoritets- och minoritetssammanhang. Kursen fokuserar på tillämpning av vetenskaplig teori och metod i analyser av samtidens teologiska och etiska problemställningar i både sunni- och shiasammanhang. I kursen behandlas teologiska och etiska frågor som på olika sätt berör bland annat muslimsk andlighet, konstruktiv kritik av moderna tolkningar av islams källor, social aktivism och rättsvetenskap. Studenten tränas i att utveckla teoretisk medvetenhet, analytisk förmåga och kritiskt tänkande inom fältet islamisk teologi.

Utveckling och global rättvisa 7,5 hp

Målet för denna kurs är att studenten skall inhämta kunskaper om skilda teorier om utveckling och global rättvisa inom politisk filosofi och kristen socialetik. Inom kursen behandlas olika teorier om rättvisa och skilda modeller för en global rättvisa. Vidare behandlas olika teorier om utveckling och särskilt frågan om vad en hållbar utveckling kan innebära. Frågan ställs om det är möjligt och önskvärt att utforma en global etik.

Individuell fördjupningskurs 7,5 hp

Kursens innehåll utformas i samråd med ämnesföreträdaren i religionsfilosofi, i etik eller i systematisk teologi.

Undervisning

Fördjupningskurserna inhämtas genom självstudier. Viss undervisning kan förekomma.

Examination

Examinationen av respektive delkurs genomförs i form av PM och muntlig tentamen (7,5 hp).

Samtliga examinatoriska moment betygssätts med U-G-VG.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från de angivna examinationsformerna. Som särskilda skäl räknas rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

God färdighet i att läsa engelska förutsätts. Studenten förutsätts under hela kursen arbeta självständigt.

För den student som följer äldre studieordning kan viss anpassning av kursplanen ske.

Övergångsbestämmelser

Om kursen upphör eller genomgår större förändringar ges tre examinationstillfällen enligt denna kursplan under tre terminer. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan examination ske även senare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin