Kursplan för Professionellt skrivande
Professional Writing in Swedish
Kursplan
- 15 högskolepoäng
- Kurskod: 5SV134
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2019-11-11
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2021-11-17
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: vecka 27, 2022
- Behörighet: Grundläggande behörighet
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Mål
På kursen utvecklar och professionaliserar studenten sin kommunikativa kompetens inför ett yrkesliv med det skrivna språket som arbetsredskap.
Efter avslutad kurs ska studenten
Kunskap och förståelse
- kunna redogöra för grundläggande grammatiska och textanalytiska begrepp
- förstå texters funktioner i professionella sammanhang
Färdighet och förmåga
- kunna skriva ändamålsenliga texter av olika slag
- kunna planera skrivprocesser och skrivstrategier med utgångspunkt i forskning och beprövad erfarenhet
- kunna analysera, värdera och ge respons på texter
Värderingsförmåga och förhållningsssätt
- kunna reflektera över sina egna förutsättningar och roller som skribent i ett visst sammanhang.
Innehåll
Kursen består av två delkurser: 1. Tillämpad textanalys, 7,5 hp; 2. Skrivande, 7,5 hp. Delkurserna löper parallellt och integrerat så att teoretiska inslag varvas med praktiska övningar. Kursen är anpassad för den som kommer att arbeta med skrivande i yrkeslivet. Studenten lär sig att analysera texters språk och struktur samt hur man kan planera sitt skrivande, hantera olika genrer och anpassa sina texter till olika målgrupper.
1. Tillämpad textanalys
Inom delkursen tillägnar sig studenten grundläggande begreppsliga redskap för att tala om och värdera texters utformning och för att förstå de krav som ställs på texter i yrkeslivet. Inom kursen diskuteras också på vilka sätt texters ändamålsenlighet kan bedömas och hur texters utformning påverkar deras funktion för olika mottagare.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för grundläggande grammatiska och textanalytiska begrepp
- analysera texter med hjälp av grammatiska och textanalytiska begrepp
- analysera texters roller i olika verksamheter
- reflektera över vad som gör texter ändamålsenliga i olika sammanhang.
På delkursen tillämpas och fördjupas teoretiska kunskaper om text genom praktiska övningar och skrivuppgifter.Vidare introduceras de mest centrala hjälpmedlen för gott skrivande i form av ordböcker, handböcker och digitala resurser. Studenten arbetar med att skriva mottagaranpassat samt att ge och ta emot respons. På så sätt utvecklar studenten förmågan att arbeta strategiskt med texter och ökar sin medvetenhet om den egna skrivprocessen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- skriva ändamålsenliga texter för olika målgrupper och sammanhang
- orientera sig i och använda relevanta ordböcker och andra hjälpmedel för skrivande
- ge systematisk respons på andras texter
- arbeta strategiskt med egna texter och förhålla sig till andras respons
- reflektera över den egna skrivprocessen och den egna skrivutvecklingen.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarier och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer.
Examination
Delkurs 1 Tillämpad textanalys examineras genom skriftligt prov samt löpande genom skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar. Delkurs 2 Skrivande examineras löpande genom seminarier, responsarbete och skriftliga inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Goda kunskaper i svenska krävs för att klara kursen. Kontakta studievägledningen vid osäkerhet. Kursen kan kombineras med andra fristående kurser och ge behörighet till Svenska språket B.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från vecka 27, 2022)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2020)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 45, 2019)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 27, 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
Skrivande
-
Dysthe, Olga;
Hertzberg, Frøydis;
Hoel, Torlaug Løkensgard
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2011
Obligatorisk
-
Ehrenberg-Sundin, Barbro;
Lundin, Kerstin;
Wedin, Åsa
Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
Sjätte upplagan: Stockholm: Wolters Kluwer, [2017]
Obligatorisk
-
Linton, Magnus
Text & stil : om konsten att berätta med vetenskap
Första utgåvan: [Stockholm]: Natur & Kultur, [2019]
Obligatorisk
-
Strömquist, Siv
Skiljeteckensboken : skiljetecken, skrivtecken och typografiska grepp
Andra upplagan: [Stockholm]: Morfem, [2019]
Ca 15 sidor enligt anvisningar
Obligatorisk
-
Strömquist, Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Åttonde upplagan: Malmö: Gleerups, [2019]
Obligatorisk
-
Karlsson, Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan: Stockholm: Liber, 2017
Obligatorisk
-
Språkriktighetsboken
1. uppl.: Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2005
s.7-38
Obligatorisk
Tillämpad textanalys
-
Boström, Lena;
Josefsson, Gunlög
Wilby, Ursula
Vägar till grammatik
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2006
Ca 60 sidor enligt anvisningar
Obligatorisk
-
Byrman, Gunilla;
Ström, Peter
Djävulen sitter i detaljerna : Om citatteckenbruk i texter hos Polisen och socialtjänsten
Ingår i:
Sakprosa: Et Tidsskrift for Nordisk Sakprosaforskning [Elektronisk resurs]2009-
vol. 11 (2019) nr. 5Obligatorisk
-
Byrman, Ylva
Dokumentation som aktivitet och redskap : Skattebrottsförhöret och dess dokumentation
Ingår i:
Svenskans beskrivning : [SvB.] 34 Förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014 Gustafsson, Anna W.; Holm, Lisa; Lundin, Katarina; Rahm, Henrik; Tronnier, MechtildLund: Lunds universitet, 2016
Obligatorisk
-
Dalström, Tobias
Skrivprocessen i förhållande till våra kognitiva förmågor. Intervju med Åsa Wengelin. 2011-08-15
Fungerande medier, 2011
Obligatorisk
-
Helgesson, Karin
Att sälja sig själv : Genrekonventioner i ansökningsbrev
Ingår i:
Text och kontext : perspektiv på textanalys Wengelin, Åsa Helgesson, Karin; Landqvist, Hans; Lyngfelt, Anna; Nord, AndreasFörsta upplagan: Malmö: Gleerups, 2017
(2017) s. 31-46Obligatorisk
-
Karlsson, Anna-Malin
En arbetsdag i skriftsamhället : ett etnografiskt perspektiv på skriftanvändning i vanliga yrken
Stockholm: Språkrådet, 2006
Obligatorisk
-
Lagerholm, Per
Stilistik
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2008
Ca 100 sidor enligt anvisningar
Obligatorisk
-
Ledin, Per
Intextualitet, smärta och ett mångstämmigt Apotek
Ingår i:
Söderberg, Barbro; Andersson, Roger; Åström, Patrik Till Barbro : texter och tolkningar tillägnade Barbro Söderberg den 23 september 1997Stockholm: Institutionen för nordiska språk, 1997
s. 63-86
Obligatorisk
-
Lövestam, Sara
Därför går en mig på nerverna
Ingår i:
Språktidningen : tidningen som bevakar och bejakar språketObligatorisk
-
Milles, Karin
En öppning i en sluten ordklass? Den nya användningen av pronomenet hen [Elektronisk resurs]
2013
23, 107-140
Obligatorisk
-
Nelson, Marie
"Jag kopierar andras mejl" : Om andraspråkstalares skrivstrategier i yrkeslivet
Ingår i:
Granfeldt, Jonas Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi : rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology : papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007Uppsala: ASLA, 2008
(2008) s. 163-181Obligatorisk
-
Nord, Andreas
Klarspråksarbete och yrkeslivsskrivande : en forskningsöversikt
Stockholm: Språkrådet, 2017
Obligatorisk
-
Nyström, Catharina
Hur hänger det ihop? : en bok om textbindning.
Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2001
Ca 50 sidor enligt anvisningar
Obligatorisk
-
Nyström Höög, Catharina;
Söderlundh, Hedda;
Sörlin, Marie
Myndigheterna har ordet : om kommunikation i skrift
Stockholm: Norstedt, cop. 2012
Obligatorisk
-
Rahm, Henrik
Mottagaranpassning och delaktighet : Klarspråk 2.0
Ingår i:
Bülow, Pia; Persson Thunqvist, Daniel; Sandén, Inger Delaktighetens praktik : det professionella samtalets villkor och möjligheter1. uppl.: Malmö: Gleerup, 2012
(2012) s. 143-160Obligatorisk
-
Strand, Hans
Vetenskaplighet och anställningsbarhet : Om hur den akademiska skrivundervisningens paradox kan hanteras
Ingår i:
Sakprosa: Et Tidsskrift for Nordisk Sakprosaforskning [Elektronisk resurs]2009-
vol. 5 (2013) nr. 2Obligatorisk