Kursplan för Svenska som andraspråk A
Swedish as a Second Language A
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS186
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2013-02-20
- Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
- Reviderad: 2022-03-01
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: vecka 28, 2022
- Behörighet: Grundläggande behörighet
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk A inom Ämneslärarprogrammet.
Mål
Delkurs 1. Skolan i det flerspråkiga samhället 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för framväxten av språklig och kulturell mångfald i det svenska samhället
- redogöra för ämnena svenska som andraspråk och modersmål i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
- beskriva och värdera olika modeller för tvåspråkig undervisning och undervisning för andraspråksinlärare
- problematisera begreppen språk, kultur, identitet och etnicitet samt förhållandet dem emellan
- kritiskt reflektera över egna och andras attityder, värderingar och förhållningssätt till språklig och kulturell mångfald.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redovisa kunskaper om grundläggande grammatisk terminologi
- beskriva svenskans struktur i ett kontrastivt och typologiskt perspektiv samt redogöra för universella respektive språkspecifika drag inom syntax, morfologi och semantik
- analysera svenskt inlärarspråk med hänsyn till grammatik
- beskriva hur olika arbetssätt kan användas i grammatikundervisningen.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redovisa grundläggande kunskaper i fonetik och fonologi
- redogöra för svenskans fonologi i ett språkjämförande och typologiskt perspektiv
- analysera och bedöma inlärares uttal
- redogöra för vad kommunikativ språkförmåga innebär och beskriva hur en kommunikativ och funktionell språkundervisning kan utformas.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för centrala termer och begrepp samt modeller och teorier för andraspråksinlärning
- redogöra för och exemplifiera hur olika faktorer kan påverka andraspråksinlärning
- analysera inlärares muntliga och skriftliga produktion med avseende på språklig nivå
- redogöra för och jämföra olika undervisningsmetoder och arbetssätt med teoretisk förankring i ett didaktiskt perspektiv.
Innehåll
Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig sådana breda baskunskaper som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Kursen behandlar svenskans struktur och andraspråksinlärning i ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Därutöver belyses språklig variation och identitet samt attityder till flerspråkighet. I kursen ingår också yrkesrelaterade inslag såsom studiebesök, auskultationer och lektionsplaneringar. Kursen består av fyra delkurser à 7,5 hp: Skolan i det flerspråkiga samhället, Svensk grammatik i ett tvärspråkligt perspektiv, Fonetik och muntlig kommunikation samt Andraspråksinlärning i teori och praktik.
Delkurs 1. Skolan i det flerspråkiga samhället 7,5 hp
Delkurs 2. Svensk grammatik i ett tvärspråkligt perspektiv 7,5 hp
Delkurs 3. Fonetik och muntlig kommunikation 7,5 hp
Delkurs 4. Andraspråksinlärning i teori och praktik 7,5 hp
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.
Examination
Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa, anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från vecka 28, 2022)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2022)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2020)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 26, 2015)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 25, 2015)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 24, 2015)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 20, 2013)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 28, 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Delkurs 1. Skolan i det flerspråkiga samhället
Litteratur
-
Aktürk Drake, Memet
Hur kan politiken förklara Sveriges framgång med hög andraspråksbehärskning?
Ingår i:
LisettenSödertälje: Riksförbundet LISA, 1990-
Obligatorisk
-
Axelsson, Monica
Flerspråkighet och lärande
Ingår i:
Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
s. 547577Obligatorisk
-
Bijvoet, Ellen;
Fraurud, Kari
"Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige
Ingår i:
Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
s. 369-396Obligatorisk
-
Elmeroth, Elisabeth
Etnisk maktordning i skola och samhälle
Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]
Obligatorisk
-
Ganuza, Natalia;
Hedman, Christina
Modersmålsundervisning, läsförståelse och betyg : Modersmålsundervisningens roll för elevers skolresultat
Ingår i:
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskningObligatorisk
-
Hedman, Christina;
Magnusson, Ulrika
Lika eller lika möjligheter? : Diskurser om skolämnet svenska som andraspråk inom det akademiska fältet i Sverige
Ingår i:
Acta Didactica NorgeObligatorisk
-
Hyltenstam, Kenneth;
Milani, Tomasso
Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar
Ingår i:
Flerspråkighet : en forskningsöversiktStockholm: Vetenskapsrådet, 2012
(2012) nr. 5 s. 17-152Läses enligt examinators anvisningar
Obligatorisk
-
Lindberg, Inger
Andraspråksresan
Stockholm: Folkuniversitetet, 2004
Obligatorisk
-
Läroplan för gymnasieskolan
Skolverket,
Obligatorisk
-
Läroplan och kursplaner för grundskolan
Skolverket,
Obligatorisk
-
Otterup, Tore
Flerspråkighet som resurs
Skolverket, 2018
Obligatorisk
-
Palm, Clara;
Ganuza, Natalia;
Hedman, Christina
Language use and investment among children and adolescents of Somali heritage in Sweden
Ingår i:
Journal of multilingual and multicultural developmentClevedon, Somerset: Tietro Ltd., 1980-
https://doi.org/10.1080/01434632.2018.1467426
vol. 40 (2019) nr. 1 s. 6475Obligatorisk
-
Runfors, Ann
Modersmålssvenskar och vi andra : Ungas språk och identifikation i ljuset av nynationalism
Ingår i:
Utbildning och demokrati : Tidskrift för didaktik och utbildningspolitikObligatorisk
-
Spetz, Jenny
Debatterad och marginaliserad. Perspektiv på modersmålsundervisningen
Språkrådet, 2014
Obligatorisk
-
Vuorenpää, S.;
Duek, S.;
Zetterholm, E.
Kartläggning av en nyanländ elevs litteracitet i Sverige
Ingår i:
Nordic Journal of Literacy Research [Elektronisk resurs]2015-
vol. 5 (2019) nr. 3Obligatorisk
Därtill tillkommer aktuella kurs- och ämnesplaner för grundskolan, gymnasiet och kommunal vuxenutbildning.
Stenciler
-
Borevi, Karin
Mångfald - grund för samhörighet?
Ingår i:
Invandrare och minoriteter : tidskrift för kultur, forskning och debatt = Scandinavian migration and ethnic minority reviewObligatorisk
-
Forshage, Patrik
Att arbeta med elevernas olika kulturer i en multikulturell klass
Ingår i:
LisettenSödertälje: Riksförbundet LISA, 1990-
(1998) nr. 2Obligatorisk
Delkurs 2. Svensk grammatik i ett tvärspråkligt perspektiv
-
Andersson, Lars-Gunnar
Språktypologi och språksläktskap.
4. uppl.: Stockholm: Liber, 2001
Obligatorisk
-
Ballardini, Kerstin;
Stjärnlöf, Sune;
Viberg, Åke
Mål : svenska som främmande språk. Svensk grammatik : svensk grammatik på svenska
Stockholm: Natur och kultur, 1986
Obligatorisk
-
Ekerot, Lars-Johan
Ordföljd, tempus, bestämdhet : föreläsningar om svenska som andraspråk
2., [utök.] uppl.: Malmö: Gleerup, 2011
Obligatorisk
-
Flyman Mattsson, Anna
Andraspråkets grammatik
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2021]
Obligatorisk
-
Flyman Mattsson, Anna
Andraspråkets grammatik : övningsbok
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2021]
Obligatorisk
-
Josefsson, Gunlög
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010
Obligatorisk
-
Källström, Roger
Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2012
Obligatorisk
-
Språkriktighetsboken
1. uppl.: Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2005
Obligatorisk
Delkurs 3. Fonetik och muntlig kommunikation
Litteratur
-
Abrahamsson, Niclas
Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk
Ingår i:
Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 85120Obligatorisk
-
Boyd, Sally;
Bredänge, Gunlög
Attityder till brytning exemplet utländska lärare i svenska skolor
Ingår i:
Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
Obligatorisk
-
Derwing, Tracey M.;
Munro, Murray J.
Second Language Accent and Pronunciation Teaching : A Research-Based Approach
Ingår i:
TESOL quarterly [Elektronisk resurs]2001-
vol. 39 (2005) nr. 3 s. 379-397Obligatorisk
-
Engstrand, Olle
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2007
Obligatorisk
-
Linjer Fridefors, Liv
Uttalsundervisning i praktiken
Skolverket, 2018
Obligatorisk
-
Riad, Tomas
Uttalsundervisning för unga
Skolverket, 2018
Obligatorisk
-
Thorén, Bosse
Funderingar och forskning kring en basprosodisk undervisningsstrategi för uttalsundervisning i svenska som andraspråk
Ingår i:
Lainio, Jarmo; Leppänen, Annaliina Språklig mångfald och hållbar samhällsutveckling : rapport från ASLA:s höstsymposium Eskilstuna, 9-10 november 2006 = Linguistic diversity and sustainable development : papers from the ASLA symposium in Eskilstuna, 9-10 November, 2006Uppsala: ASLA, 2007
(2007) s. 265-284Obligatorisk
-
Thorén, Bosse
Rätt betoning gör dig förstådd
Ingår i:
Språktidningen : tidningen som bevakar och bejakar språketObligatorisk
-
Zetterholm, Elisabeth;
Tronnier, Mechtild
Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2017]
Obligatorisk
Delkurs 4. Andraspråksinlärning i teori och praktik
Litteratur
-
Abrahamsson, Niclas
Andraspråksinlärning
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009
Obligatorisk
-
Abrahamsson, Niclas;
Hyltenstam, Kenneth
Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning
Ingår i:
Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 221258Obligatorisk
-
Basaran, Hülya
Digitala verktyg och andraspråksutveckling hos vuxna
Skolverket, 2020
Obligatorisk
-
Ekberg, Lena
Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå
Ingår i:
Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 259280Obligatorisk
-
Enström, Ingegerd
Ordförråd och ordinlärning med särskilt fokus på avancerade inlärare
Ingår i:
Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 169196Obligatorisk
-
Gibbons, Pauline
Aldén, Kristina
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]
Obligatorisk
-
Håkansson, Gisela
Utveckling och variation en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk
Ingår i:
Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 151168Obligatorisk
-
Lightbown, Patsy M.;
Spada, Nina
How languages are learned
4. ed.: Oxford: Oxford univ. press, 2013
-
Philipsson, Anders
Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv
Ingår i:
Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 121150Obligatorisk