Naturvetenskap och teknik i förskolan - med didaktisk inriktning (uppdragsutbildning)
Kursplan, Grundnivå, 8PE094
- Kod
- 8PE094
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 14 mars 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
För förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal.
Mål
Efter avslutad kurs ska deltagarna:
- Kunna relatera fenomen, händelser och skeenden i barnens omgivning till tekniska och naturvetenskapliga förklaringar.
- Ha kunskap om tekniska och naturvetenskapliga förklaringar som har relevans för innehållet i förskolans verksamhet.
- Tillsammans med barnen tillvarata spontana lärandesituationer i vardagen samt organisera utmanande och stimulerande verksamhet utifrån barnens nyfikenhet, erfarenhet och intresse.
Innehåll
I kursen ingår att utforska teknik i vardagen genom att undersöka hur olika lösningar fungerar och används. I kursen ingår också att tillämpa tekniska principer i eget skapande för att få ytterligare förståelse för hur tekniken fungerar.
Kursen ska behandla några av naturens olika kretslopp med utgångspunkt i förskolans närmiljö för att synliggöra människans och naturens ömsesidiga beroende.
Vidare behandlas olika vardagliga fysikaliska fenomen och kemiska processer som till exempel vatten i dess olika former, väderfenomen, jäsning, smaker, luft, ljus och ljud.
Centralt i kursen är att diskutera och reflektera om hur barns lärande inom naturvetenskap och teknik utvecklas, stimuleras och utmanas.
Undervisning
Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar. Aktivt deltagande krävs vid samtliga kurstillfällen.