Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan (uppdragsutbildning)

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 8PE096

Kod
8PE096
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik GXX
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 28 april 2022
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Behörighetskrav

Kursen riktar sig till all pedagogisk personal i förskolan.

Mål

Efter avslutad kurs ska deltagarna:

  • Kunna kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet
  • Ha kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
  • Utifrån olika teorier analysera och problematisera vad ett interkulturellt förhållningssätt kan innebära i praktiken och använda likheter och olikheter som en tillgång i arbetet och som en naturlig del i förskolans verksamhet
  • Ha fått ökad insikt om betydelsen av samverkan med föräldrar gällande interkulturalitet och flerspråkighet
  • Kunna tillämpa ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten

Innehåll

Inom kursen behandlas teorier och aktuell forskning inom forskningsfältet flerspråkighet och interkulturalitet.

Deltagarna analyserar, reflekterar och kritiskt granskar sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur det i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten.

Kursen ska också omfatta arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt vad ett interkulturellt arbetssätt i förskolan innebär.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar. Aktivt deltagande krävs vid samtliga kursträffar.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin