Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan (uppdragsutbildning)
Kursplan, Grundnivå, 8PE096
- Kod
- 8PE096
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik GXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 28 april 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
Kursen riktar sig till all pedagogisk personal i förskolan.
Mål
Efter avslutad kurs ska deltagarna:
- Kunna kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet
- Ha kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
- Utifrån olika teorier analysera och problematisera vad ett interkulturellt förhållningssätt kan innebära i praktiken och använda likheter och olikheter som en tillgång i arbetet och som en naturlig del i förskolans verksamhet
- Ha fått ökad insikt om betydelsen av samverkan med föräldrar gällande interkulturalitet och flerspråkighet
- Kunna tillämpa ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten
Innehåll
Inom kursen behandlas teorier och aktuell forskning inom forskningsfältet flerspråkighet och interkulturalitet.
Deltagarna analyserar, reflekterar och kritiskt granskar sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur det i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten.
Kursen ska också omfatta arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt vad ett interkulturellt arbetssätt i förskolan innebär.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar. Aktivt deltagande krävs vid samtliga kursträffar.