Speciallärarprogrammet

90 hp

Utbildningsplan, USL2Y

Det finns en senare version av utbildningsplanen.
Kod
USL2Y
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 27 oktober 2014
Diarienummer
UTBVET 2014/148
Ansvarig fakultet
Fakulteten för utbildningsvetenskaper
Ansvarig institution
Fakulteten för utbildningsvetenskaper

Behörighetskrav

Grav språkstörning

Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen. Dessutom krävs minst tre års yrkeserfarenhet från förskoleklass, skola eller andra relevanta verksamhetsområden efter avlagd examen.

Språk-, skriv- och läsutveckling

Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen omfattande minst 22,5 hp ämnesstudier i svenska eller inom kunskapsområdet språk-, skriv och läsutveckling. Om examen inte omfattar nämnda ämnesstudier krävs istället att sökanden kompletterat sin utbildning med motsvarande kunskaper. Dessutom krävs efter avlagd examen minst tre års yrkeserfarenhet av lärartjänstgöring på minst halvtid inom ämnesområdet.

Mål

Utöver de allmänna målen i 1 kap. 9§ i högskolelagen gäller högskoleförordningens mål enligt nedan:

För speciallärarexamen (SFS 2011:186) ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som speciallärare för barn och elever i behov av särskilt stöd.

Kunskap och förståelse

För speciallärarexamen med inriktning mot Grav språkstörning och Språk-, läs- och skrivutveckling ska studenten:

- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,

- visa kunskap om barn och elever i behov av särskilt stöd i ett historiskt perspektiv,

- visa fördjupad kunskap om barns och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna,

- visa fördjupade kunskaper om bedömningsfrågor och betygssättning, och

- visa fördjupad kunskap om barns och elevers lärande och, beroende på vilken specialisering som valts antingen visa fördjupad kunskap om barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling eller fördjupad kunskap om barn och elever med grav språkstörning och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnen eller ämnesområden.

Färdighet och förmåga

- För speciallärarexamen med inriktning mot Grav språkstörning och Språk- läs-, och skrivutveckling ska studenten

visa förmåga att kritiskt och självständigt ta initiativ till, analysera och medverka i förebyggande arbete och bidra till att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer,

- visa förmåga att delta i arbetet med att utforma och genomföra åtgärdsprogram för enskilda elever i samverkan med berörda aktörer samt förmåga att stödja barn och elever och utveckla verksamhetens lärmiljöer,

- visa förmåga att, beroende på vilken specialisering som valts, vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling eller lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med grav språkstörning.

- visa förmåga att självständigt genomföra uppföljning och utvärdering samt leda utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever,

- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter för individen i de lärmiljöer där barnet eller eleven får sin undervisning och vistas under förskole- eller skoldagen, ochvisa fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för barn och elever i behov av särskilt stöd.

- För specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling ska också studenter

visa förmåga att kritiskt granska och tillämpa metoder för att bedöma barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För speciallärarexamen ska studenten

- visa självkännedom och empatisk förmåga,

- visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,

- visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete,

- visa insikt om betydelsen av samarbete och samverkan med andra skol- former och yrkesgrupper, och

- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens

Programmets uppläggning

Utbildningen ges med två inriktningar:

- specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling

- specialisering mot grav språkstörning

Det av nämnden fastställda utbudet av kurser inom programmet framgår av studieplanen. Universitetet erbjuder studieinformation och studievägledning inför och under utbildningen.

Undervisning

Undervisningsformerna framgår av kursplanerna för de kurser som ges inom speciallärar­programmet.

Examen

Speciallärarexamen uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 90 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 15 hp.

Studerande som med godkänt resultat genomgått ett lärarprogram och därmed uppnått examensbeskrivningens mål får på begäran ett examensbevis för speciallärarexamen (Postgraduate Diploma in Special Needs Training). Av examensbeviset framgår det för vilken eller vilka verksamheter utbildningen är avsedd samt utbildningens specialisering. Examen avläggs på avancerad nivå.

Övriga föreskrifter

Antagning till kurser sker terminsvis efter ansökan. Den särskilda behörigheten för dessa kurser prövas i samband med att ansökan behandlas. Behörighetskrav framgår av kursplaner och fakultetens anvisningar för ansökan till kurser inom programmet.

Vid byte av studieort/antagning till senare del av programmet gäller att sökande får antas om ledig plats finns som inte behövs för ordinarie antagna studerande eller för dem som återkommer efter studieuppehåll. För en sådan antagning krävs att den sökande uppfyller programmets behörighetskrav samt de särskilda behörighetskrav som gäller för den kurs/de kurser som den sökande önskar bli antagen till den aktuella terminen. Vidare krävs också att den sökande har genomgått annan högskoleutbildning/motsvarande som kan tillgodoräknas inom programmet.

Studerande som avser att göra studieuppehåll ska anmäla detta i god tid. Studieuppehåll begärs för en eller två terminer i taget och sökande med särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga) garanteras rätt att återkomma till utbildningen efter uppehållet. Detsamma gäller för studerande som under studietiden söker studieuppehåll för att komplettera sina gymnasiala förkunskaper.

För information om anmälan till kurser och program och om antagningsregler vid Uppsala universitet, se http://www.uu.se/ välj Utbildning/Anmälan.

För ytterligare information om programmet och studievägledning hänvisas till http://www.uu.se/utbildning

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin