Kandidatprogram i speldesign och programmering
Utbildningsplan, HSP1K
- Kod
- HSP1K
- Fastställd av
- Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 4 juni 2024
- Diarienummer
- HISTFILFAK 2024/28
- Ansvarig fakultet
- Historisk-filosofiska fakulteten
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 3c/Matematik D
Syfte
Programmet syftar till att ge studenterna en utbildning som förbereder dem för yrkesverksamhet inom spelindustrin, som egen företagare eller för fortsatt akademisk verksamhet inom ämnena speldesign och programvaruteknik (spelprogrammering).
Mål
Kunskaper och förståelse
Efter avslutad utbildning ska studenterna kunna
- visa gedigna kunskaper om och god förståelse för spel och speldesign som interaktiva kulturformer och kommunikationsmedel
- förklara och kritiskt analysera omvärldsfaktorer som påverkar utvecklingen inom speldesign och spelprogrammering
- redovisa kunskaper om tillgängliga metoder inom speldesign och spelprogrammering
- visa förmåga att orientera sig inom aktuella forsknings- och yrkesfrågor inom speldesign och spelprogrammering.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad utbildning ska studenterna kunna
- självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- kommunicera i tal och skrift på ett tillgängligt och klargörande sätt, med god transparens och hög problematiseringsgrad
- individuellt och i team identifiera och formulera frågeställningar, söka och samla information
- använda sina kunskaper om speldesign och spelprogrammering i ett bredare vetenskapligt och samhälleligt perspektiv
- genom utveckling av ett spel, ge uttryck och form till en teknisk och estetisk produkt med syfte att fånga och vidmakthålla intresset hos en tänkt mottagare.
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska studenterna kunna
- samverka i tvärvetenskapliga projektgrupper och utvärdera sitt eget arbete
- uppvisa progression i sitt vetenskapliga förhållningssätt
- kritiskt värdera vetenskaplig argumentation med hjälp av grundläggande teori och metod inom speldesign
- redovisa breda kunskaper inom vetenskaps- och yrkesområden som problematiserar spelets och speldesignens roll i samhälleliga och etiska kontexter
Programmets uppläggning
Programmet omfattar tre års heltidsstudier (totalt 180 hp), fördelade på 6 terminer och med kurser som omfattar 30 hp/termin.
År 1 (termin 1-2):
Studenterna introduceras till ämnena speldesign och programmering genom praktisk utveckling av enklare spel. Under termin 2 läser studenterna även en kurs i matematik för spel- och grafikprogrammering. Termin 1-2 inkluderar även en introduktion till akademiska studier och ett vetenskapligt förhållningssätt.
År 2 (termin 3 och 4):
Studierna fördjupas i speldesign med mer omfattande spelsystem och mer komplex design. Programmeringskurserna under samma period bygger vidare på kunskaperna från första året och studenterna utvecklar mer komplexa tekniska lösningar för att kunna bygga mer avancerade spel.
År 3 (termin 5 och 6):
Programmets femte termin består av 30 hp valfria kurser. Studenterna kan då söka kurser inom speldesign och programvaruteknik, eller inom helt andra ämnen. Studenterna kan även ansöka om verksamhetsförlagd utbildning i speldesign, eller utlandsstudier. Den sista sjätte terminen ägnas åt fördjupande kurser, inklusive en valfri kurs, (7.5 hp), en teori- och metodkurs, (7.5 hp) och ett avslutande självständigt examensarbete, (15 hp).
Undervisning
Undervisningsformen framgår av respektive kursplan.
Examen
Programstudierna leder till en filosofie kandidatexamen med Speldesign som huvudområde.
Studieplan
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2022
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2021
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 3
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 2
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 1
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2018