Almedalen: Högre studier - för vems skull?

• Datum: 26 juni 2024, kl. 14.30–15.30
  • Plats: Campus Gotland, D-huset, Torget
  • Typ: Seminarium
  • Webbsida
  • Arrangör: Vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap
  • Kontaktperson: Emma Hallberg Gardell

Vilket är det främsta syftet med den högre utbildningen? Vem bestämmer över den och för vem är den till?

Högskoleutbildning har många syften. Att ge utbildning av hög kvalité som stärker Sveriges kompetenskraft och tillgodoser kompetensbehov idag och i framtiden. Att möta den enskilda studentens intressen, ge bildning, personlig utveckling och att bidra till det demokratiska samhället med engagemang och kritiskt tänkande. Finns motstridiga intressen eller går alla de olika perspektiven att förena? En fördjupad diskussion om den högre utbildningens roll, och hur vi kan hitta en gemensam nationell strategi för högre utbildning för alla samhällets sektorer.

Medverkande

Tora Holmberg, Vicerektor för vetenskapsområdet Humaniora och Samhällsvetenskap, Professor i sociologi, Uppsala universitet
Ulrika Wallén, Policyexpert för högskolepolitik, Svenskt näringsliv
Jacob Färnet, Ordförande, Sveriges förenade studentkårer
Marie-Louise Hänel Sandström, Riksdagsledamot, (M)
Mikael Börjesson, Professor i utbildningssociologi, föreståndare HERO, Uppsala universitet
Hans Adolfsson, Rektor Umeå universitet, ordförande SUHF
Åsa Westlund, Riksdagsledamot, Vice ordf Utbildningsutskottet, (S)

Samtalet modereras av Linda Wedlin, programchef för forskningsprogrammet Demokrati och Högre utbildning.