Träffa oss i Almedalen!

Almedalen med Visby, kyrkoruiner och Visby domkyrka i bakgrunden.

Almedalsveckan är ett unikt tillfälle att mötas för att dela perspektiv och tankar kring viktiga samhällsfrågor. Uppsala universitet finns på plats för att dela kunskap och delta i samtalen kring frågor som bidrar till samhällsutveckling och den gemensamma samhällsdebatten.

Inom området för humaniora och samhällsvetenskap har vi kunskap som berör de flesta samhällsfrågor som är aktuella och angelägna att mötas kring. Det kan gälla utmanade frågor där vi ser att vår forskning kan bidra med både nya vinklar och fördjupad kunskap. Vi medverkar i flera programpunkter under veckan och vill gärna bjuda in så många som möjligt att komma och ta del av samtalen.

Under veckan lyfter vi bland annat frågor inom områden som demokrati, säkerhet och civilförsvar, utbildning och kompetensförsörjning, innovation, AI, socialtjänstens förutsättningar att klara samhällsutmaningar, hållbar turism, kulturvård och konstens roll i dagens samhällsdebatt.

Utöver dessa tillfällen bidrar vi gärna till ytterligare möten och fördjupade samtal. Bjud därför gärna in oss som finns på plats!

Möt våra forskare

Vi är på plats från området för humaniora och samhällsvetenskap under veckan:

Porträttbild Tora Holmberg vicerektor humaniora och samhällsvetenskap

Tora Holmberg, vicerektor vid vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap. Foto: Mikael Wallerstedt.

Här kan du träffa oss

Samarbeten

Bjud gärna in oss för fördjupade samtal och dialog på plats i Almedalen eller för framtida samverkan. Vid förfrågningar om att delta i panelsamtal, föredrag och liknande, kontakta Emma Hallberg Gardell, kommunikatör för vetenskapsområdet.