Almedalen: Gårdsförsäljning och monopol – är det möjligt?

• Datum: 25 juni 2024, kl. 16.00–17.00
  • Plats: Campus Gotland, B-huset, B24
  • Typ: Seminarium
  • Arrangör: Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
  • Kontaktperson: Mathias Hallberg

Gårdsförsäljningar har diskuterats frekvent senaste åren, men fungerar det? Är gårdsförsäljning förenligt med den svenska detaljhandelsmonopolet av alkohol?

16:00 till 17:00 Gårdsförsäljning och monopol – är det möjligt? (almedalsveckan.info)

En möjlighet till gårdsförsäljning i Sverige skulle gynna besöksverksamheten, turismen och skapa fler arbetstillfällen på landsbygden. Rätt eller fel och vad skulle priset i så fall vara för att Sverige skulle kunna införa gårdsförsäljning. Är det juridiskt möjligt med gårdsförsäljning och även kunna bibehålla det svenska detaljhandelsmonopolet på alkohol ur ett EU-rättsligt perspektiv?

Medverkande

• Mathias Hallberg, professor, Uppsala universitet, U-FOLD
  • Håkan Eriksson, generalsekreterare, Sveriges Landsråd för alkohol- och narkotikafrågor
  • Malin Sandquist, ansvarig hållbarhet, kommunikation, juridik, Systembolaget