Almedalen: Behövs receptarier? – Universiteten slår larm om bristande söktryck

• Typ: Seminarium
  • Arrangör: Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
  • Kontaktperson: Anja Sandström

Bristen på farmaceuter, dvs receptarier och apotekare hotar den långsiktiga kompetensförsörjningen på apotek. Tyvärr är intresset att utbilda sig till receptarie mycket lågt. Flera utbildningar i landet lyckas inte fylla platserna. Synlighet och yrkesroller behöver diskuteras.

14:30 till 15:30 Behövs receptarier? Universiteten slår larm om bristande söktryck (almedalsveckan.info)

Apoteken har problem med den långsiktiga kompetensförsörjningen. Det råder brist på farmaceuter, med andra ord receptarier och apotekare, på flera ställen i landet. Tyvärr är intresset att utbilda sig till receptarie mycket lågt och få apotekare väljer att arbeta på apotek en längre tid.

Vi som utbildar ser ett sjunkande och i flera fall mycket lågt antal sökande till receptarieprogrammen. Flera utbildningar i landet lyckas inte fylla platserna. Hur kan man öka synligheten? Är yrkestitlarna missvisande? Behöver yrkesrollerna ses över? Hur kan vi använda farmaceuternas kompetens optimalt inom hälso- och sjukvård för att möta behoven av läkemedel och rådgivning i samhället? Vad är lösningen på det sviktande intresset vi ser bland ungdomar idag?

Medverkande

• Erika Larsson, leg. apotekare, Apotekarsocieteten