Almedalen: Beroendesjukdom – nya behandlingsstrategier och AI-baserad teknik

• Typ: Seminarium
  • Arrangör: Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
  • Kontaktperson: Mathias Hallberg

Regeringens aktuella betänkande om framtidens narkotikapolitik handlar om optimerad vård av beroendepatienter. Vilka nya behandlingsstrategier finns för beroendevården. Finns det en optimal väg framåt?

08:30 till 09:30 Beroendesjukdom - nya behandlingsstrategier och AI-baserad teknik (almedalsveckan.info)

En viktig del i regeringens aktuella betänkande om framtidens narkotikapolitik handlar om optimerad vård av beroendepatienter. Inom vården finns ett stort spektrum av komplikationer som dyker upp inom barn och ungdomspsykiatrin, häribland autism och ADHD.

Detta seminarium lyfter aktuella och nya möjligheter att bemöta dessa vanliga komplikationer som inte bara finns hos de yngre. Antal äldre som diagnostiseras med ADHD ökar. Nya möjligheter inom beroendevården kan även nås med AI-baserad teknik. Färska uppföljande studier visar att AI kan bidra till minskade återfall hos alkoholberoende och nyligen presenterades möjligheten att med mobil-app kunna identifiera förekomst av narkotika genom ögonscanning.

Detta seminarium samlar experter från forskning, vård och organisationer som belyser möjligheterna att med självlärande maskiner stävja tillgången till narkotika och stärka relationen mellan patient och vård.

Medverkande

• Mathias Hallberg, professor, Uppsala universitet, U-FOLD