Almedalen: Arbetsplatsen som arena för att skapa ett hållbart arbetsliv

• Datum: 28 juni 2024, kl. 10.00–11.00
  • Plats: Campus Gotland, B-huset, B24
  • Typ: Seminarium
  • Arrangör: Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
  • Kontaktperson: Magnus Svartengren

Arbetsplatsen är en viktig arena för hållbart arbetsliv och hälsa. Forskning visar behovet av lösningar som främjar hälsa och skapar balanserade arbetskrav.

10:00 till 11:00 Arbetsplatsen som arena för ett hållbart arbetsliv - från forskning till tillämpning (almedalsveckan.info)

Arbetsplatsen är en viktig, men ibland outnyttjad, arena för att skapa ett hållbart arbetsliv med bibehållen hälsa. Vårt FORTE-finansierade forskningsprogram (2021-01561) fokuserar på yrken med hög fysisk belastning, låga utbildningskrav, där arbetstagare upplever lägre socialt stöd, höga krav och låg kontroll, i branscher med ofta en hög andel utrikesfödda och med potential att främja hälsa.

En hållbar arbetshälsa innebär balans mellan de krav som arbetet ställer och den funktionsförmåga som individen har. Det behövs interventioner på arbetsplatser som ger individer förutsättningar att kunna, orka och vilja arbeta ett helt arbetsliv. Men parallellt med detta krävs åtgärder i arbetsmiljön så att man både organiserar och utformar arbeten på ett sätt som minskar arbetsmiljöriskerna.

Vi presenterar innovativa och aktuella exempel, projektresultat och olika aktörers syn på lösningar och roller för framtidens friska arbetsplatser från Arbetsgivare, Sveriges Företagshälsor och politiker.

Medverkande

• Magnus Svartengren, professor, moderator, Uppsala universitet
  • Peter Munck af Rosenschöld, VD, Sveriges Företagshälsor
  • Lina Nordquist, riksdagsledamot, gruppledare, Liberalerna