Almedalen: Bör vi betala mer för läkemedel till svårare sjuka?

• Datum: 28 juni 2024, kl. 13.00–14.00
  • Plats: Campus Gotland, D-huset, Torget
  • Typ: Seminarium
  • Arrangör: Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
  • Kontaktperson: Erik Grönqvist

Att nyttja hälso- och sjukvårdens resurser så att de skapar största möjliga hälsa tar inte hänsyn till hur hälsovinsterna fördelas mellan individer. Men den etiska plattformen som styr prioriteringar ställer sjukdomssvårhetsgrad och kostnadseffektivitet emot varandra. Hur ska avvägningen göras?

13:00 till 14:00 Bör vi betala mer för läkemedel till svårare sjuka? (almedalsveckan.info)

Direktsändning: Bör vi betala mer för läkemedel till svårare sjuka?

Som underlag för diskussion presenteras preliminära resultat från ett diskret valexperiment där befolkningens värdering av sjukdomssvårhetsgrad vs kostnadseffektivitet har mäts. En panel bestående av deltagare från myndigheter, industri, vården, akademi (etikforskare) kommenterar utifrån sina perspektiv hur avvägningen bör göras och om befolkningens värdering bör påverka beslutsfattande.

• Erik Grönqvist, professor, Uppsala universitet
  • Karolina Antonov, tf. VD och analyschef, Lif