Miljonbidrag till IGP-forskare från Sjöbergstiftelsen

Tobias Sjöblom har tillsammans med Beatrice Melin vid Umeå universitet tilldelats 30 miljoner kronor för att identifiera proteiner i blodet som kan användas för tiig upptäckt av cancer. Marika Nestor har beviljats 18 miljoner kronor till ett forskningsnätverk som ska utveckla antikroppsbaserad strålbehandling mot cancer.

Tidig upptäckt av cancer

Tobias Sjöblom

Tobias Sjöblom. Foto: Mikael Wallerstedt.

Ju tidigare en cancersjukdom upptäcks desto större är möjligheterna att den kan botas. En lovade strategi för tidig upptäckt är om man kan använda blodprover för att hitta biomarkörer som består av proteiner eller andra faktorer som visar på om det finns cancer någonstans i kroppen.

I projektet “Utveckling av en atlas för tidig upptäckt av cancer” planerar forskarna att identifiera proteiner i blodplasma som fungerar optimalt för att diagnosticera cancer. Tobias Sjöblom leder den del av projektet som genomförs i Uppsala och här kommer forskarna att utvärdera av proteinbiomarkörer genom screening av hemprovtagna blodprover och inom sjukvårdens diagnostiska flöde. De identifierade biomarkörerna kommer sedan att via kliniska prövningar utvecklas till blodprovstester som kan användas i vården för att kunna upptäcka olika sorters cancer så tidigt som möjligt.

– Vi har tidigare upptäckt lovande biomarkörer för tidig cancerupptäckt och bidraget från Sjöbergstiftelsen gör det möjligt för oss att samla in och undersöka ifall bloddroppar tagna i hemmet är en framkomlig väg för framtidens cancerdiagnostik, säger Tobias Sjöblom.

Antikroppsbaserad strålbehandling

porträtt av Marika Nestor

Marika Nestor. Foto: Mikael Wallerstedt.

Vid molekylär strålbehandling sker behandlingen lokalt genom att radioaktiva substanser levereras in i tumören med hjälp av exempelvis antikroppar som specifikt känner igen och hittar tumörcellerna. På så sätt kan behandlingen också fungera mot spridd cancer, som ofta är svår eller omöjlig att behandla.

I det beviljade projektet som leds av Marika Nestor kommer ett nätverk med forskare och läkare från olika delar av Sverige att arbeta med att överföra antikroppsbaserad molekylär strålbehandling från laboratoriet till kliniken. De har redan en fungerande radioaktivt inmärkt antikropp som tidigt i projektet kommer att utvärderas i en klinisk prövning. De kommer också att undersöka hur antikroppsmodifiering och användningen av andra radioaktiva ämnen kan utnyttjas för att förbättra behandlingsresultatet och minska risken för sidoeffekter.

– Att få ett Flagship-anslag från Sjöbergstiftelsen är en ära och en möjlighet att göra verklig skillnad för cancerpatienter i Sverige, säger Marika Nestor. Jag är otroligt tacksam för denna möjlighet och ser fram emot att samarbeta med vårt nationella nätverk för att driva antikroppsbaserad molekylär strålterapi framåt som en banbrytande behandlingsmetod. Tillsammans kommer vi att driva innovation och klinisk translation framåt, med förhoppning att förbättra utfallen för cancerpatienter. Tack till Sjöbergstiftelsen för detta ovärderliga stöd!

Kerstin Henriksson

Fakta

Sjöbergstiftelsen instiftades efter en donation av affärsmannen Bengt Sjöberg. Stiftelsens ändamål är att ”främja vetenskaplig forskning med huvudsaklig inriktning på cancer, hälsa och miljö”. Under 2023 utlyste stiftelsen medel till så kallade flagship projects där samarbetsprojekt mellan olika lärosäten skulle kunna få stöd med upp till 100 miljoner kronor under tio år.

De nu beviljade bidragen ska användas under åren 2025–2027. Efter en utvärdering av hur projekten framskridit kan de tilldelas ytterligare 70 miljoner kronor för de följande sju åren. Projekten ska genomföras i samarbete med forskarkollegor vid Uppsala universitet, Umeå universitet, Karolinska Institutet, Göteborgs universitet, KTH, Linköpings universitet, Lunds universitet och SciLifeLab samt Akademiska sjukhuset, Norrlands universitetssjukhus, Karolinska universitetssjukhuset och Sahlgrenska universitetssjukhuset.