Historia

Blåsenhus som är ett av Uppsala universitets modernaste campus finns i kvarteret med samma namn.

Det finns olika teorier kring namnet Blåsenhus. Mats Wahlberg, docent i nordiska språk har skrivit om området Blåsenhus i två olika uppsatser. I den första uppsatsen "Ortnamn kring Uppsala arkivcentrum (pdf)" går det att läsa om namnet Blåsenhus. "Språk i tid (pdf)", tar kort upp Blåsenhus under kapitlet "Bostadsområden".

De kända tillfälliga studentbarackerna som fanns i Blåsenhusområdet under 60- och 70-talet, sades vara av dålig och dragig standard och folk ska då ha menat att namnet Blåsenhus ska ha gett upphov till namnet på området, men det stämmer alltså inte.

I januari 2004 tillsatte dåvarande rektor Bo Sundqvist en utredningsgrupp på att föreslå innehåll och organisation vid ett centrum för lärande i ett nybyggt kvarter, vilket skulle visa sig bli i Blåsenhusområdet. Arbetsnamnet på den nya campusbyggnaden kom att vara Pedagogikum och syftar på namnet för det Seminarium Pædagogicum som fanns vid Uppsala universitet på 1800-talet.

Innan flytten in i Blåsenhus var många av de institutioner vid universitet som på olika sätt arbetar med lärarutbildningen utspridda över staden. När även Institutionen för psykologi kom att flytta sin verksamhet till "Pedagogikum" ändrades senare namnet till Blåsenhus.

Fredagen den 20 april 2007, kl. 14.00 togs det första spadtaget för vad som skulle bli campus Blåsenhus. De som fick äran att ta första spadtaget var Peter Nordgren, styrelseordförande Uppsalahem, Hans Antonsson, regiondirektör Akademiska Hus samt Anders Hallberg, dåvarande rektor på Uppsala universitet. Byggnaden stod klar 2009 och Blåsenhus stoltserar sedan dess med en yta på 25 000 m². De första studenterna anlände till vårterminens start 2010 och den officiella invigningen ägde rum torsdagen den 11 mars samma år.

År 2011 tilldelades Campus Blåsenhus UNT:s stadsmiljöpris .

Fastighetsägaren Akademiska hus har samlad historisk information om området på sin hemsida.

Intendenturen

Personalen på intendenturen är dedikerade att säkerställa att campus Blåsenhus är en välkomnande och fungerande plats för alla besökare. Intendenturen har en bred uppgiftsportfolio som sträcker sig från att säkerställa att tekniken i salarna fungerar smidigt, men även se över eventuella trasiga möbelarrangemang.

Intendenturens organisation, ledning och uppdrag

Intendenturorganisationen är en samarbetsorganisation mellan de institutioner som har sin verksamhet inom intendenturområdet. Intendenturens verksamhet följer de av rektor fastställda Regler för intendenturorganisationen vid Uppsala universitet (pdf). Intendenturen har att ansvara för kostnadseffektiv samordning av institutionernas stödfunktioner för kärnverksamheten inom utbildning och forskning. Detta gäller t.ex. frågor som rör lokalförsörjning och andra fysiska resurser, säkerhet, teknisk och fysisk arbetsmiljö och miljö. Intendenturorganisationen kan, förutom från institutioner, även ta emot uppdrag från rektor och områdes-/fakultetsnämnder.

Intendenturen styrs av intendenturstyrelsen vars sammansättning regleras av rektors beslut från 2009. Föreståndaren för intendenturområdet är ordförande i intendenturstyrelsen. Föreståndaren har bland annat det ekonomiska ansvaret för den gemensamma verksamheten och har arbetsgivaransvar för anställda vid enheten. Föreståndaren förordnar områdesintendent.

Områdesintendenten är direkt underställd områdesföreståndaren och är föredragande i intendenturstyrelsen. Intendenten verkställer beslut av intendenturstyrelse och föreståndare, samt tar nödvändiga egna initiativ i de frågor som faller under intendenturstyrelsens ansvar och har ett samordnande ansvar för åtgärder som följer av intendenturområdets uppdrag.

Institutionerna

Blåsenhus är hem för två betydande institutioner inom Uppsala universitet, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi samt Institutionen för psykologi. Dessa institutioner bedriver en omfattande verksamhet som sträcker sig över undervisning och forskning inom sina respektive områden. Deras forskning och undervisning spänner över en mångfald av ämnen inom bland annat pedagogik och psykologi, vilket ger en rik miljö för akademiskt lärande och kunskapsutveckling.

Miljöarbete

Blåsenhus följer noggrant Uppsala universitets handlingsplan för hållbar utveckling, inklusive de uppsatta miljömålen och handlingsplanerna för miljöarbetet.

Genom noggrann planering och implementering av miljövänliga åtgärder strävar Blåsenhus efter att minska det klimatiska avtrycket och främja miljömedvetenheten bland besökare, studenter och personal. Det inkluderar att minska energiförbrukningen, effektivisera avfallshantering, främja återvinning och använda miljövänliga material och resurser när det är möjligt.