Förvaltningen

Universitetsförvaltningen har till uppgift att ge administrativt stöd och skapa goda förutsättningar till utbildning och forskning samt underlätta för universitetet att fullfölja sitt myndighetsansvar.

Fastighetsägare

Segerstedthuset ägs och sköts av Akademiska hus som även är fastighetsägare till flera campus i Uppsala bland annat Blåsenhus, Ekonomikum, Engelska parken och Ångström.

Akademiska Hus logotype
Byst på Torgny Segerstedt

Torgny Segerstedt

Huset har fått sitt namn efter Torgny T:son Segerstedt (1908–1999), tidigare rektor vid Uppsala universitet i över 20 år (1955–1978).

Segerstedts rektorat var en händelserik tid, under vilken det svenska universitets- och högskoleväsendet genomgick en omfattande modernisering, inte minst genom 1964 års universitetsstadga och 1977 års högskolereform.

Under dessa tjugotre år inskrevs fler studenter än under hela Uppsala universitets tidigare historia, det vill säga tiden från 1477 till 1955.