Attraktivt innovationsprojekt 2020

Gruppbild av forskarna bakom företaget Tag-ON
Porträttbild av Jenny Stenberg, sjuksköterna och uppfinnare av Recova
Porträttbild av Håkan Engqvist och Wei Xia, forskare och uppfinnare inom materialvetenskap

Banbrytande metod för avbildning av hjärnans kemiska budbärare, ett beslutsstöd för dialysvården och ett nytt superstarkt genomskinligt material för morgondagens tandvård är några av de nya lösningar som blir verklighet genom 2020-års attraktiva innovationsprojekt. Här presenteras några av de totalt tolv projekt som fick utmärkelsen det året.

Tag-ON - ett tvärvetenskapligt team som består av två forskargrupper; Luke Odells vid institutionen för läkemedelskemi och Per Andréns vid institutionen för farmaceutisk biovetenskap, har utvecklat en metod som för första gången kan avbilda nästan alla neurotransmittorer i hjärnan samtidigt. Teamet har tillsammans startat företaget Tag-ON och målet är att deras innovation kommer att möjliggöra bättre, mer exakta resultat genom att maximera mängden data som kan genereras från värdefulla prover. Det kommer att leda till nya grundläggande sjukdomsinsikter och i slutändan nya behandlingsmöjligheter.

Tag-ON online

Recova - ett beslutsstöd som utvecklats på njurmedicin vid Akademiska sjukhuset i Uppsala av bland andra Jenny Stenberg, forskare och sjuksköterska med många års erfarenhet från dialysvård. Recova kombinerar den kliniska bedömningen av vätskestatus med bioimpedansmätning för att kunna bestämma patientens målvikt och hur mycket vätska som dialysapparaten ska avlägsna från patienten vid varje dialysbehandling.Genom att tidigare upptäcka och åtgärda avvikande vätskestatus hos bloddialyspatienter gynnas deras hälsa på både kort och lång sikt.

Bättre glaskeramer för morgondagens tandvård - Wei Xia och Håkan Engqvist. vid avdelningen för tillämpad materialvetenskap vid Ångströmlaboratoriet forskar om reservdelar till människokroppen – i synnerhet tänder och ben. Tillsammans har de utvecklat ett nytt superstarkt material för att ersätta förlorad tandsubstans. Materialet kombinerar hög mekanisk hållfasthet med tilltalande estetiska egenskaper och är världens just nu starkaste genomskinliga material. Deras materialinnovation gör det möjligt för tandläkare att göra tunnare och mer hållbara konstruktioner utan att behöva kompromissa mellan styrka och estetik.

Zeeds - ett verktyg för att hjälpa människor bygga meningsfulla vanor och ökat välmående som bygger på modern psykologisk vetenskap. Zeeds utvecklas och kommersialiseras genom Health Tech-bolaget Zeeds App som startats och drivs av Mamduh Halawa, psykologstudent på Uppsala universitet. Zeeds används av psykologer för att automatisera vaneskapande mellan sessioner, genom en portal där psykologen får live-data om beteenden, måendenivå och värderingar i syfte att öka följsamhet för behandling.

Zeeds online

Elicera Therapeutics - Levande läkemedel ger cancerpatienter nytt hopp. Elicera Therapeutics är ett av få uppstartsbolag inom området immunonkologi i Sverige. Forskarna Di Yu och Magnus Essand har utvecklat helt nya former av immunterapi för att behandla cancer baserat på onkolytiska virus och CAR T-celler. Båda produkterna kan föröka sig inne i patientens tumör och kropp. CAR T-celler kan fortleva i flera år. Därför kallas området ibland för ”levande läkemedel”. I studier med onkolytiska virus och CAR T-celler har de kunnat visa att deras metoder kan hjälpa patienter med annars obotlig cancer.

Elicera Therapeutics online

HistoOne - företaget vill ge enklare access till expertkunskap inom patologi och är grundat av ett litet team som består av patologer och biomedicinska forskare vid Uppsala universitet. Tillsammans har de samlat ett större team av patologer med målet att förse forskarsamhället och företag med kvalificerad support för att öka kvaliteten på tolkningar av kliniska vävnadsprover. Det långsiktiga målet är att etablera en AI-enhet inom företaget och sätta igång egen forsknings- och utvecklingsverksamhet inom digital patologi.

HistoOne online