Förskollärarroll i utveckling

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE003

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE003
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N, Pedagogik G1N, Utbildningssociologi G1N, Utbildningsvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 5 maj 2011
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom förskollärarprogrammet

Behörighetskrav

Nk A, Sh A (områdesbehörighet 6a). Kraven har sänkts jämfört med den ursprungliga områdesbehörigheten.

Mål

Kursens syfte är att ge studenterna en introduktion till förskolan som verksamhets- och forskningsområde, samt kunskaper om centrala inslag i förskolans innehåll i ett nutida och historiskt perspektiv.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

· beskriva viktiga inslag i förskolläraryrket och dess utveckling

· beskriva förskolans samhällsuppdrag i ett nutida och historiskt perspektiv

· göra enkla analyser av förskolans styrdokument utifrån förskollärarens uppdrag

· redogöra för grundläggande idéer och centrala inslag i förskolepedagogik

· redogöra för teorier om lek samt lekens relation till barns lärande och utveckling

Innehåll

· Förskolläraryrket

· Förskolepedagogik i teori och praktik

· Lek och lärande

· Omvårdnad och omsorg

· Miljöer för lärande och utveckling

· Undervisning för hållbar utveckling

· Forskning om förskolan

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin