Språk och kommunikation, förskollärare

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE155

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE155
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 18 maj 2018
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

15 hp inom förskollärarprogrammet inklusive Lärande och utveckling.

Mål

Kursen syftar till att den studerande ska få grundläggande kunskaper om och didaktiska perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling i förskolan. Barns förmåga att kommunicera och lära med hjälp av språket är ett viktigt fokus.

Efter genomgången kurs ska studenten:

  • språkvetenskapligt kunna identifiera och beskriva barns tidiga kommunikation och tal- läs- och skrivutveckling samt applicera dessa i ett förskoledidaktiskt perspektiv
  • kunna beskriva lekens och samtalets betydelse för barns utveckling av kommunikativa och språkliga förmågor
  • kunna beskriva barns språkliga och kommunikativa förutsättningar och möjligheter i relation till social och kulturell variation i hem och förskola
  • kunna skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet med korrekt språklig form.

Innehåll

  • Centrala begrepp för att identifiera och beskriva specifika drag i barns tidiga tal- läs- och skrivutveckling, innefattande begrepp från fonetik till pragmatik och språkliga genrer
  • Grundläggande begrepp om lekens, samtalets och berättandets betydelse för barns språkliga utveckling
  • Sociala, kulturella och didaktiska perspektiv på barns tidiga tal- läs- och skrivutveckling

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftliga och muntliga presentationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin