Uppföljning och analys av lärande och utveckling, förskollärare
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE252
- Kod
- 4PE252
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N, Pedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 28 maj 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Inom förskollärarprogrammet: Ledarskap; Utvecklings- och utvärderingsarbete; VFU II
Mål
Kursen syftar till att ge kunskaper om teorier och metoder för hur barns lärande och utveckling kan dokumenteras, analyseras och följas upp. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla ett analytiskt och vetenskapligt förhållningssätt till hur olika metoder för dokumentation, analys och uppföljning kan användas i förskolans praktik.
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa kännedom om och kunna jämföra teoretiska perspektiv på dokumentation, analys och uppföljning
- kunna använda, kommunicera och kritiska granska olika metoder för dokumentation och analys
- kunna redogöra för hur dokumentation kan användas för utvärdering av förskolan
- kunna värdera metoder ur såväl ett etiskt som ett pedagogiskt och didaktiskt perspektiv.
Innehåll
- Teoretiska perspektiv på dokumentation, analys och uppföljning av barns utveckling och lärande.
- Metoder och instrument för dokumentation och analys av barns lärande och utveckling.
- Dokumentation, analys och uppföljning som verktyg för utvärderingen av barns förutsättningar för utveckling och lärande samt förskolans kvalitet.
- Etiska, pedagogiska, och didaktiska perspektiv på dokumentation, analys och uppföljning.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntliga presentationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.