Specialpedagogik, grundlärare F-3

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE215

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE215
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F, Pedagogik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 19 maj 2022
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3.

Behörighetskrav

Inom grundlärarprogrammet F-3: Lärande och utveckling; Svenska I; VFU I 7,5 hp

Mål

Kursen syftar till att studenterna förvärvar kunskaper om hinder och möjligheter för elevers lärande samt hur detta påverkar planering och genomförande av undervisning i förskoleklass och grundskolans tidigare år. Studenterna ska även få kunskaper om olika perspektiv på specialpedagogik.

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för olika perspektiv inom specialpedagogiken och vilka konsekvenser dessa har för den pedagogiska verksamheten
  • visa kunskaper om elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling samt hur dessa kan tillämpas didaktiskt
  • visa kunskaper om elevers varierande behov, inklusive funktionsnedsättning, och ge förslag på pedagogiska anpassningar
  • värdera och motivera didaktiska val i undervisning med hänsyn till elevers behov av extra anpassningar och särskilt stöd.

Innehåll

  • Specialpedagogikens teoribildningar och perspektiv.
  • Elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling.
  • Särbegåvning.
  • Funktionsnedsättningar såsom ADHD, autism och utvecklingsstörning.
  • Hinder och möjligheter för elevers lärande.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin