Specialpedagogik, grundlärare F-3
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE215
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Björnström, Markus, Värt att veta om dyskalkyli, 1. uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2012Obligatorisk
- Carlsson Kendall, Gunilla, Elever med neuropsykiatriska svårigheter: vad gör vi och varför?, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk
- Ekelund, Tove, Om dyslexi, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2021]Obligatorisk
- Eriksson, I. m.fl., Arbeta med språkstörning i förskola och skola, Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2018Obligatorisk
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö, Andra utgåvan, omarbetad utgåva, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Obligatorisk (valda delar)
- Nilholm, Claes, En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman, Studentlitteratur AB, 2018Obligatorisk (valda delar)
- Sjöberg, Gunnar, Om det inte är dyskalkyli - vad är det då?: en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv, Umeå, Umeå universitet, 2006Obligatorisk (valda delar)
- Sjölund, Anna m.fl., Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik, Första utgåvan, Stockholm, Natur & Kultur, [2017]Obligatorisk
Dessutom tillkommer ca 200 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp. respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk