Nordiska språk B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5NS229

Kod
5NS229
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Svenska G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 28 februari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Nordiska språk A

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse:

  • visa fördjupad kännedom om språksituationen i Norden
  • visa fördjupade kunskaper om de nordiska språkens struktur, variation och historiska utveckling

Färdighet och förmåga:

  • läsa och tolka texter från olika skeden i de nordiska språkens historia
  • producera akademiska texter, såväl muntliga som skriftliga, på god svenska

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • visa stor medvetenhet om språkförhållanden i Norden
  • visa fördjupad medvetenhet om språklig variation i samhället samt förståelse för språkpolitiska frågor
  • värdera och motivera val av teori, material och metod för en avgränsad språkvetenskaplig undersökning

Innehåll

Kursen syftar till att ge studenten fördjupade kunskaper om och vetenskapliga perspektiv på de nordiska språkens struktur, användning och historia. Kursen består av fyra delkurser: En delkurs om språklig kontrast och kontinuitet i Norden, en delkurs om språkhistoria, en delkurs i fornisländska samt en delkurs om olika perspektiv och angreppssätt inom aktuell språkvetenskaplig forskning. Kursen tränar även studentens språkfärdighet i tal och skrift.

Delkurs 1. Språklig kontrast och kontinuitet i Norden 7.5 hp

I denna delkurs fördjupar studenten sina kunskaper om de nordiska språken och om språksituationen i Norden. Studenten tränas i att kontrastera och analysera språken i social, historisk och kulturell kontext. Fokus ligger på framväxten av den språkliga mångfald som karakteriserar dagens Norden såväl nationellt, socialt som regionalt, till exempel i fråga om relationen mellan dialekt och standardspråk.

Lärandemål för delkurs 1. Språklig kontrast och kontinuitet i Norden, 7,5 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • visa fördjupade kunskaper om språksituationen i de olika nordiska länderna
  • visa god kännedom om hur de nordiska språken utvecklats i kontakt med varandra och i mötet med andra språk
  • kontrastera de nordiska språken mot varandra med hjälp av språkvetenskapliga analysmetoder
  • genom muntliga presentationer visa fördjupade kunskaper om den nordiska språksituationen

Delkurs 2. Svenska språkets historia 7.5 hp

Denna delkurs syftar till att ge grundläggande kunskaper om svenska språkets historia från vikingatid till nutid, samt att ge en introduktion till namnforskning.

Lärandemål för delkurs 2. Svenska språkets historia, 7,5 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för svenska språkets historia från vikingatid till tiden omkring 1700 med avseende på struktur, ordförråd, genrer samt förhållandet mellan tal och skrift
  •  redogöra för och problematisera grundläggande språkhistoriska begrepp
  • läsa och tolka texter från olika perioder av svenskans historia samt göra språkhistoriskt relevanta iakttagelser i dem
  • redogöra för huvuddragen i det svenska ort- och personnamnsskickets framväxt samt tillämpa några grundläggande begrepp och termer inom namnforskningen

Delkurs 3. Fornisländska 7.5 hp

Denna kurs syftar till att ge grundläggande kunskaper om fornisländska språket - även i relation till de nordiska språkens äldre historia - samt om genrerna saga och eddadiktning.

Lärandemål för delkurs 3. Fornisländska, 7,5 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grunderna i fornisländskans struktur och fornisländskans relation till de nordiska språkens äldre skeden
  • redogöra för utmärkande drag för de isländska sagorna och eddadikterna
  • visa förmåga att läsa och översätta fornisländska texter

Delkurs 4. Språkvetenskaplig fördjupning 7.5 hp

I denna delkurs utvidgar och fördjupar studenten sina kunskaper om perspektiv och angreppssätt inom ett område inom svensk/nordisk språkvetenskap och sin förståelse av hur dessa kan omsättas i språkliga undersökningar. Inom kursens ram genomför och redovisar studenten en mindre, språkvetenskaplig studie.

Lärandemål för delkurs 4.Språkvetenskaplig fördjupning, 7,5 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • beskriva och reflektera över aktuella studier från ett intresseområde inom svensk/nordisk språkvetenskap med särskild hänsyn till dess problem- och syftesformuleringar samt teoretiska och metodiska infallsvinklar
  • identifiera språkvetenskapligt relevanta forskningsfrågor
  • genomföra och presentera en mindre, språkvetenskaplig undersökning på ett vetenskapligt acceptabelt sätt

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga och muntliga arbeten bedöms studentens förmåga att uttrycka sig korrekt och funktionellt, anpassat till situation och genre.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov två gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att på egen begäran byta examinator eller i vissa fall examinationsform.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp.

Övriga föreskrifter

Goda kunskaper i svenska krävs för att klara kursen. Kontakta studievägledaren vid osäkerhet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin