Språkutvecklande arbetssätt i klassrummet
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5SV243
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Tema 1: Klassrummets muntliga kommunikation
- Aukrust, Vibeke Gr¢ver, Klassrumssamtal, deltagarstrukturer och lärande, Ingår i: Dialog, samspel och lärande, Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 167–191Obligatorisk (S. 167–191)
- Dysthe, Olga; Nilsson, Björn, Det flerstämmiga klassrummet: att skriva och samtala för att lära., Lund, Studentlitteratur, 1996Obligatorisk
- Palmér, Anne, Samspel och solostämmor: om muntlig kommunikation i gymnasieskolan = Interacting and going solo: on oral communication in upper secondary schools, Uppsala, Uppsala universitet : Swedish Science Press [distributör], 2008Obligatorisk (Läses enligt anvisningar (kap. 1, 2, 4, 5, 6 och 9).)
- Penne, Sylvi; Hertzberg, Frøydis, Muntlige tekster i klasserommet, Oslo, Universitetsforlaget, 2008Obligatorisk
Tema 2: Genrepedagogik
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2006Obligatorisk
- Hedeboe, Boel; Polias, John, Et sprog til at tale om sprog. Om funktionel grammatik og genrepædagogik i Australien, Ingår i: Dansk i dialog, København, Dansklærerforeningen, 2000, s. 193–231Obligatorisk
- Hertzberg, Frøydis, Det räcker inte att berätta, Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006, s. 295–318Obligatorisk
- Holmberg, Per, Funktionell grammatik för textarbete i skolan, Ingår i: Språket och kunskapen: att lära på sitt andraspråk i skola och högskola: rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg, Göteborg, Institutet för svenska som andraspråk, [2006]Obligatorisk
- Nyström, Catharina, Gymnasisters skrivande: en studie av genre, textstruktur och sammanhang = Writing in upper secondary school: genre, text structure and cohesion, Uppsala, Univ., 2000Obligatorisk (Läses enligt anvisningar.)
Tema 3: Betyg och bedömning
- Andersen, Sissel; Hertzberg, Frøydis, Å ta en risk – "Utfordrerne" blant eksamensskriverne, Ingår i: Ungdommers skrivekompetanse, Oslo, Universitetsforlaget, 2006, s. 275–301Obligatorisk
- Dysthe, Olga, Om förhållandet mellan individ och grupp i portföljprocessen, Ingår i: Dialog, samspel och lärande, Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 321–342Obligatorisk
- Hertzberg, Frøydis; Penne, Sylvi, Vurdering av muntlige tekster, Ingår i: Muntlige tekster i klasserommet, Oslo, Universitetsforlaget, 2008, s. 86–96Obligatorisk
- Lindberg, Inger, Med andra ord i bagaget., Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006, s. 57–92Obligatorisk
- Palmér, Anne, Det nationella provet i svenska och den muntliga kompetensen, Ingår i: Vurdering av språkferdighet, Trondheim, Institutt for språk- og kommunikasjonsstudier, 2003, s. 41–50Obligatorisk
- Palmér, Anne, Muntliga nationella prov, Ingår i: Samspel och solostämmor: om muntlig kommunikation i gymnasieskolan = Interacting and going solo: on oral communication in upper secondary schools, Uppsala, Uppsala universitet : Swedish Science Press [distributör], 2008, s. 155–176Obligatorisk
- Palmér, Anne; Östlund-Stjärnegårdh, Eva, Bedömning av elevtext: en modell för analys: [svenskämnet i år 8, 9 och gymnasiet], 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2005Obligatorisk
- Östlund-Stjärnegårdh, Eva, Godkänd i svenska?: bedömning och analys av gymnasieelevers texter = Passing Swedish?: assessment and analysis of upper-secondary student texts, Uppsala, Univ., 2002Obligatorisk
Valbara avhandlingar:
- Ask, Sofia, Tillgång till framgång: lärare och studenter om stadieövergången till högre utbildning, Växjö, Växjö universitet, 2005Obligatorisk
- Bergman, Lotta, Gymnasieskolans svenskämnen: en studie av svenskundervisningen i fyra gymnasieklasser, Malmö, Malmö högskola, 2007Obligatorisk
- Geijerstam, Åsa af, Att skriva i naturorienterande ämnen i skolan, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis : Universitetsbiblioteket [distributör], cop. 2006Obligatorisk
- Hultin, Eva, Samtalsgenrer i gymnasieskolans litteraturundervisning: en ämnesdidaktisk studie, Örebro, Örebro universitet : Universitetsbiblioteket, 2006Obligatorisk
- Korp, Helena, Lika chanser i gymnasiet?: en studie om betyg, nationella prov och social reproduktion, Malmö, Lärarutbildningen, 2006Obligatorisk
- Nilsson, Nils-Erik, Skriv med egna ord: en studie av läroprocesser när elever i grundskolans senare år skriver, Malmö, Området för lärarutbildning, 2002Obligatorisk
- Norberg Brorsson, Birgitta, Man liksom bara skriver: skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8, Örebro, Örebro universitet : Universitetsbiblioteket, 2007Obligatorisk
* Obligatorisk