Språkanalys och bedömning
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS192
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Litteratur
- Bedömning av språklig kompetens: en studie av samstämmigheten mellan Internationella språkstudien 2011 och svenska styrdokument, Stockholm, Skolverket, 2012Obligatorisk
- Carlsson, Marie, Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 817–856Obligatorisk
- Council of Europe; ALTE, Manual for Language Test Development and Examining, Council of Europe, 2011, Dokumentet i PDFObligatorisk
- Eklund Heinonen, Maria, Bedömning av muntlig språkfärdighet och processbarhet. Grammatisk språkförmåga i ett muntligt språktest, Ingår i: Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi: rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology: papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007, Uppsala, ASLA, 2008, s. 49–62Obligatorisk
- Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela, Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Granfeldt, Jonas; Ågren, Malin, Stages of processability and levels of proficiency in the common European framework of reference for languages: the case of L3 French, Ingår i: Language acquisition and use in multilingual contexts: theory and practice, Lund, Lund University Press, 2013, s. 28–38Obligatorisk
- Hägerfelth, Gun, Att förstå och skapa texter i samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 188–200Obligatorisk
- Kuyumcu, Eija, Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 119–141Obligatorisk
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Obligatorisk
- Magnusson, Ulrika, Grammatisk metafor i läromedelstexter, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 155–163Obligatorisk
- Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena, Bedömning i svenska som andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Sjöqvist, Lena, När språket inte gör tanken rättvisa - att bedöma flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling, Ingår i: Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap, 2., uppdaterade uppl., Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2011, s. 60–81Obligatorisk
- Sundberg, Gunlög, Att bedöma andraspråkstexter, Ingår i: Textvård: att läsa, skriva och bedöma texter, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2006, s. 102–110Obligatorisk
- Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling, Stockholm, HLS förlag, 2005Obligatorisk
Referenslitteratur
- Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning, Stockholm, Skolverket, 2009
- Ämne och språk: språkliga dimensioner i ämnesundervisningen, Stockholm, Kompetensfonden, 2006 (Kap. 1, 2, och 4 Fulltext via http:/
/ www.isd.su.se/ polopoly_fs/ 1.92710.1340028534!/ menu/ standard/ file/ Amne%20och%20sprak.pdf) - Carlsson, Marie; Brömssen, Kerstin von, Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011 (Kap. 1, 7, 8 och 11)
- Tema Läromedel. Om läromedel på Skolverkets webbplats, Skolverket
* Obligatorisk