Läroplansteori och didaktik med inriktning mot förskollärare

10 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE027

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • Andersson, K.; Gullberg, A., What is science in preschool and what do teachers have to empower the children, Ingår i: Cultural studies of science educationObligatorisk (June 2014, Volume 9, Issue 2, pp 275–296 (24 s.))
  • Pramling Samuelsson, Ingrid; Tallberg Broman, Ingegerd, Barndom, lärande och ämnesdidaktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (valda delar ca 42 sidor)
  • Braun, V.; Clarke, V., Using thematic analysis in psychology, Ingår i: Qualitative research in psychology, vol. 3, 2006, s. 77–101Obligatorisk
  • Broady, Donald, Den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, s. 11–98Obligatorisk
  • Broady, Donald, Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, s. 5–10Obligatorisk
  • Bronäs, Agneta; Runebou, Niclas, Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, Stockholm, Norstedt, 2010Obligatorisk
  • Dewey, John, En analys av det reflekterade tänkandet, Ingår i: Reflektion och praktik i läraryrket, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007, s. 13Obligatorisk (s 13–25)
  • Dewey, John, Individ, skola och samhälle: utbildningsfilosofiska texter, 4., [utök.] utg. / b urval, inledning och kommentarer av Sven Hartman ..., Stockholm, Natur och kultur, 2004Obligatorisk (Valda delar. (Mitt pedagogiska credo, s. 45–56, Barnet och läroplanen, s. 106–125, Demokratin och skolans organisation s. 152–162, Erfarenhet och utbildning s. 163–219. (100 s.))
  • Didaktiska studier från förskola och skola, 1. uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2008Obligatorisk (valda delar ca 41 sidor)
  • Dolk, Klara, Olikhet, aktivism och kritiskt tänkande i förskolan. Nedslag i Australien och Sverige, Ingår i: En rosa pedagogik: jämställdhetspedagogiska utmaningar, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2011Obligatorisk (s.60–74 (15 s.))
  • Englund, Tomas, Didaktisk kompetens, 1991Obligatorisk (I: Didactica Minima Nr 18–19 (1991) , s. 8–18 (11 s))
  • Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Obligatorisk (s. 5–61, 80–115) (93 s.)
  • Hedefalk, Maria; Almqvist, Jonas; Lidar, Malena, Teaching for action competence, Ingår i: SAGE open, vol. 4, nr. 3, 2014, s. 1–8Obligatorisk
  • Lundgren, Ulf P. m.fl., Lärande, skola, bildning 3:e utgåvan, 3. uppl., Natur & Kultur, 2014Obligatorisk (Kapitel 4, 7 och 8 (s. 101–138; 335–355; cirka 100 s))
  • Miller, Linda; Soler, Janet, The Struggle for Early Childhood Curricula: a comparison of the English Foundation Stage Curriculum, Te Whäriki and Reggio Emilia, Ingår i: International journal of early years education., vol. 11, nr. 1, 2003, s. 57–68Obligatorisk
  • Starting strong II: early childhood education and care, Ingår i: Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development, 2006Obligatorisk (Valda delar 125–145 (20 s.))
  • Sund, Per, Att välja undervisningsinnehåll, Ingår i: Lärande i handling: en pragmatisk didaktik, Studentlitteratur AB, 2015
  • Vallberg Roth, Ann-Christine, Läroplaner för yngre barn, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, nr. 4, 2001, s. 241–269. (29 s.)Obligatorisk
  • Östman, Leif, Analys av utbildningens diskursivitet. Normer och följemeningar i text och handling, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, Tema didaktiska undersökningar, nr. 3, 2008, s. 113–137. (24 s.)Obligatorisk
  • Hedefalk, Maria; Almqvist, Jonas; Lundqvist, Eva, Teaching in preschool, Ingår i: Nordic studies in education, vol. Vol. 35, 2015Obligatorisk (s. 20–36 (17 s.))
  • Läroplan för förskolan Lpfö 98, [Ny, rev. uppl.], Stockholm, Skolverket, 2016Obligatorisk
  • Pedagogiskt program för förskolan., Stockholm, Kundtjänst, 1987Obligatorisk
  • Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, 2. uppl., Malmö, Gleerup Utbildning AB, 2016
  • Biesta, Giert, What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism. European Journal of Education, European Journal of Education, 2015Obligatorisk (Vol. 50, No. 1, s. 75–87 (13s))
  • TNTEE journalObligatorisk (Kansanen, Pertti & Meeri, Matti (1999). The didactic relation in the teaching-studying-learning process Volume 2, Nr 1, October, s. 107–116 (10s))

Vetenskapliga artiklar enligt lärares anvisningar ca 50 s.

Övrigt material ca 100 s.

Totalt ca 1000 s.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin