Läroplansteori och didaktik med inriktning mot förskollärare

10 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE027

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE027
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N, Pedagogik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 28 augusti 2013
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Behörighetskrav

Samtliga 120 hp i programmets termin 1, 2, 3, 4, samt 15 hp i termin 5.

Mål

Kursens syfte är att problematisera förskolepedagogikens grunder utifrån ett läroplansteoretiskt och didaktiskt perspektiv. Avsikten är även att utveckla kunskap om konsekvenserna av dessa grunder för förskollärares arbete, undervisningens innehåll och metoder samt barns lärande.

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

• redogöra för olika inriktningar inom didaktisk och läroplansteoretisk forskning

• identifiera och jämföra olika läroplansteoretiska och didaktiska analytiska verktyg och forskningsmetoder

• beskriva, jämföra och analysera läroplans- och undervisningstraditioner i förskolan

• analysera och jämföra olika didaktiska perspektiv på barns lärande i förskolan

• analysera undervisningssituationer i förskolan utifrån olika didaktiska perspektiv

Innehåll

• Läroplansteori och didaktik – grundläggande teorier och begrepp

• Läroplansteoretiska och didaktiska analytiska verktyg och forskningsmetoder

• Förskolans läroplanstraditioner i historiskt och internationellt perspektiv

• Undervisningstraditioner och ämnesdidaktik i ett förskoleperspektiv

• Analyser av undervisningssituationer

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin