Läroplansteori och didaktik med inriktning mot förskollärare

10 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE027

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • Pramling Samuelsson, Ingrid; Tallberg Broman, Ingegerd, Barndom, lärande och ämnesdidaktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (valda delar ca 42 sidor)
  • Braun, V.; Clarke, V., Using thematic analysis in psychology, Ingår i: Qualitative research in psychology, vol. 3, 2006, s. 77–101Obligatorisk
  • Dewey, John, En analys av det reflekterade tänkandet, Ingår i: Reflektion och praktik i läraryrket, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007, s. 13Obligatorisk (s 13–25)
  • Dewey, John, Individ, skola och samhälle: utbildningsfilosofiska texter, 4., [utök.] utg. / b urval, inledning och kommentarer av Sven Hartman ..., Stockholm, Natur och kultur, 2004Obligatorisk (Valda delar. (Mitt pedagogiska credo, s. 45–56, Barnet och läroplanen, s. 106–125, Demokratin och skolans organisation s. 152–162, Erfarenhet och utbildning s. 163–219. (100 s.))
  • Hjälmeskog, Karin m.fl., Didaktik i förskolan (preliminär titel), Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, KommandeObligatorisk (Delar av kommande bok, delar av boken kommer finnas tillgänliga i förtryck)
  • Didaktiska studier från förskola och skola, 1. uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2008Obligatorisk (valda delar ca 41 sidor)
  • Eidevald, Christian; Engdahl, Ingrid, Utbildning och undervisning i förskolan: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2018]Obligatorisk
  • Englund, Tomas, Didaktisk kompetens, 1991Obligatorisk (I: Didactica Minima Nr 18–19 (1991) , s. 8–18 (11 s))
  • Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Obligatorisk (s. 5–61, 80–115, 225–241) (110 s.)
  • Hedefalk, Maria; Almqvist, Jonas; Lidar, Malena, Teaching for action competence, Ingår i: SAGE open, vol. 4, nr. 3, 2014, s. 1–8Obligatorisk
  • Liberg, Caroline, Den didaktiska reliefen att vara lärare, Ingår i: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare], 2., [rev. och uppdaterade] utg., Stockholm, Natur & kultur, 2012Obligatorisk (s. 335–355 (15 s))
  • Sund, Per, Att välja undervisningsinnehåll, Ingår i: Lärande i handling: en pragmatisk didaktik, Studentlitteratur AB, 2015Obligatorisk
  • Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, 2. uppl., Malmö, Gleerup Utbildning AB, 2016Obligatorisk
  • Östman, Leif, Värden och följemening, Ingår i: Lärande i handling: en pragmatisk didaktik, Studentlitteratur AB, 2015Obligatorisk (s. 25–36 (10 s))

Aktuella läroplaner och annat arbetsmaterial anges av undervisande lärare.

Dessutom tillkommer ca 100 sidor obligatorisk litteratur enligt anvisningar av undervisande lärare.

Totalt omfattar kurslitteraturen 933 s.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin