Nordiska språk B
Kursplan, Grundnivå, 5NS229
- Kod
- 5NS229
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Svenska G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 7 september 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för nordiska språk
Allmänt
Kursen syftar till att ge studenten fördjupade kunskaper om de nordiska språkens struktur, användning och historia. Kursen består av fyra delkurser: En delkurs om språklig kontrast och kontinuitet i Norden, en delkurs om språkhistoria, en delkurs i fornisländska samt delkursen nordisk fördjupning som belyser aktuell forskning i de nordiska språken. Kursen tränar även studentens språkfärdighet i tal och skrift.
Behörighetskrav
Minst 22,5 hp från Nordiska språk A eller motsvarande
Mål
Kunskap och förståelse:
- visa fördjupad kännedom om språksituationen i Norden
- visa fördjupade kunskaper om de nordiska språkens struktur, variation och historiska utveckling
Färdighet och förmåga:
- läsa och tolka texter från olika skeden i de nordiska språkens historia
- producera akademiska texter, såväl muntliga som skriftliga, på god svenska
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- visa stor medvetenhet om språkförhållanden i Norden
- visa fördjupad medvetenhet om språklig variation i samhället samt förståelse för språkpolitiska frågor
Innehåll
Delkurs 1. Språklig kontrast och kontinuitet i Norden, 7,5 hp
Delkursen fördjupar kunskaperna om de nordiska språken och om språksituationen i Norden. Studenten tränas i att kontrastera och analysera språken i social, historisk och kulturell kontext. Fokus ligger på framväxten av den språkliga mångfald som karakteriserar dagens Norden såväl nationellt, socialt som regionalt, till exempel i fråga om relationen mellan dialekt och standardspråk.
Lärandemål för delkurs 1. Språklig kontrast och kontinuitet i Norden, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- visa fördjupade kunskaper om språksituationen i de olika nordiska länderna
- visa god kännedom om hur de nordiska språken utvecklats i kontakt med varandra och i mötet med andra språk
- kontrastera de nordiska språken mot varandra med hjälp av språkvetenskapliga analysmetoder
Delkurs 2. Svenska språkets historia, 7,5 hp
Delkursen bygger vidare på den språkhistoriska delen av Svenskan i tid och rum inom Svenska språket A. Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om svenska språkets historia från vikingatid till nutid, samt att ge en introduktion till namnforskning.
Lärandemål för delkurs 2. Svenska språkets historia, 7,5 hp
- Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:redogöra för svenska språkets historia från vikingatid till nutid med avseende på struktur, ordförråd, genrer samt förhållandet mellan tal och skrift
- redogöra för och problematisera grundläggande språkhistoriska begrepp
- läsa och tolka texter från olika perioder av svenskans historia samt göra språkhistoriskt relevanta iakttagelser i dem
- redogöra för huvuddragen i det svenska ort- och personnamnsskickets framväxt samt tillämpa några grundläggande begrepp och termer inom namnforskningen
Delkurs 3. Fornisländska, 7,5 hp
Delkursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om fornisländska språket – även i relation till de nordiska språkens äldre historia – samt om genrerna saga och eddadiktning.
Lärandemål för delkurs 3. Fornisländska, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för grunderna i fornisländskans struktur och fornisländskans relation till de nordiska språkens äldre skeden
- redogöra för utmärkande drag för de isländska sagorna och eddadikterna
- visa förmåga att läsa och översätta fornisländska texter
Delkurs 4. Nordisk fördjupning, 7,5 hp
Delkursen syftar till att ge studenten en orientering i aktuell forskning inom de nordiska språken. Med utgångspunkt i aktuella forskningsproblem behandlas några centrala aspekter av ämnesområdet nordiska språk.
Lärandemål för delkurs 4. Nordisk fördjupning, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för forskningsområdets centrala teorier och resultat
- urskilja och resonera kritiskt om för forskningsområdet relevanta frågor med förankring i relevant litteratur
- förmåga att använda forskningsområdets centrala begrepp och tillämpa dem på förelagt material
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer.
Examination
Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga och muntliga arbeten bedöms studentens förmåga att uttrycka sig korrekt och funktionellt, anpassat till situation och genre.
För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov två gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att på egen begäran byta examinator eller i vissa fall examinationsform.
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp.
Övriga föreskrifter
Goda kunskaper i svenska krävs för att klara kursen. Kontakta studievägledaren vid osäkerhet.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018