Beställ fjärrlån och artikelkopior till Almedalsbiblioteket

Almedalsbiblioteket har möjlighet att förmedla lån från andra bibliotek utanför Gotland, det kallas fjärrlån. Vi följer Kungliga bibliotekets rekommendationer för fjärrlån. Medier som finns vid Almedalsbiblioteket eller något av folkbiblioteken på Gotland kan inte beställas som fjärrlån. Detta gäller för studenter, forskare och anställda vid Uppsala universitet.

Material som kan beställas

• Du kan beställa tryckta böcker som inte finns vid Almedalsbiblioteket eller något av folkbiblioteken på Gotland.
  • Du kan beställa papperskopior av enstaka artiklar.

Material som inte kan beställas

• Du kan inte fjärrlåna en bok som är utlånad, bara finns att läsa på plats i biblioteket eller bara finns som e-bok.
  • Det går inte att fjärrlåna e-böcker.
  • Läsesalslån eller andra typer av referensmaterial kan inte beställas som fjärrlån.
  • Du kan inte beställa en hel tidskrift.

Beställning av fjärrlån

Du behöver ha ett lånekort vid biblioteken på Gotland samt registrera ett låntagarkonto i Libris för att kunna beställa fjärrlån. Sedan letar du upp det du önskar fjärrlåna i Libris, loggar in på ditt Libris-konto och klickar på "Beställ". Välj sedan om du önskar lån eller kopior. Vid beställning av kopior behöver du även acceptera att betala enligt vår prislista (se nedan).

Sök och beställ fjärrlån i Libris

Leveranstider

Det ägande bibliotekets hantering samt postens leveranser påverkar hur lång tid det tar innan du får ditt fjärrlån och det är därför svårt att säga något generellt om leveranstiden som kan ta allt från några dagar till 2 veckor. Böcker från utländska bibliotek tar ofta längre tid. Kopior av artiklar levereras ofta snabbare än böcker.

Fjärrlån och avhämtning

Du får ett meddelande när ditt fjärrlån har anlänt. Det fjärrlånade materialet står kvar på reservationshyllan i 2 veckor. Fjärrlån hämtas ut och lånas i informationsdisken på det bibliotek du valt som hämtställe. Det utlånande biblioteket bestämmer lånetiden. Kopior till anställda vid Uppsala universitet Campus Gotland skickas med internpost.

Avgifter för fjärrlån

I första hand beställer vi böcker från nordiska bibliotek. Dessa beställningar är gratis.
Finns inte boken inom Norden tillkommer en kostnad. Vi kontaktar i så fall dig och frågar om du vill beställa boken ändå. Kostnaden för artikelkopior eller utomnordiska fjärrlån av böcker läggs på ditt lånekonto. Du betalar när du hämtar din beställning.

Prislista fjärrlån Almedalsbiblioteket

Pris forskare/anställda

Pris studenter

Böcker inom Norden