Forskning och utbildning

På BMC bedriver man forskning och utbildning inom biologi, kemi, farmaci, medicin, kostvetenskap och neurovetenskap.

Här finns även en omfattande forskarutbildning som utgör en integrerad del av institutionerna.

Det bedrivs också samverkan med bl.a SciLifeLab som är en nationell resurs och ett samarbete mellan fyra svenska lärosäten.

Bild föreställande laboration i labb

Grundutbildning

Bild föreställande två kvinnor i labbrockar som diskuterar framför svart tavla

Vid BMC bedrivs grundutbildning vid en mängd olika utbildningsprogram inom de farmaceutiska, medicinska, samhällsvetenskapliga och teknisk-naturvetenskapliga fakulteterna vid Uppsala universitet. Varje år anordnas kurser för flera tusen studenter, motsvarande omkring 4 000 helårsstudenter.

Information om kurser, eventuella scheman, kursansvariga kan fås via kurskanslierna/kursansvariga vid kurssgivande institution. Läs mer under student

Forskarutbildning

Kvinna i labbrock som arbetar i labb

På BMC finns ca 400-500 forskarutbildningsstudenter. Forskarutbildningen utgör en integrerad del av institutionernas verksamhet. Intresserade uppmanas därför att ta direktkontakt med institutioner respektive handledare.

SciLifeLab Svedbergs seminarieserie är en återkommande kurs för forskarstuderande. Genom att delta i 20 seminarier kan en student tilldelas 1 högskolepoäng.

The Svedberg Seminar

Kvinna i labbrock som arbetar i labb

Forskningen vid BMC spänner över minsta molekyl till hela organismer. Bland annat studeras hur molekylära strukturer kan förklara biologiska processer, hur mikroorganismer fungerar och hur dessa interagerar med sina värdorganismer, samt hur intracellulära processer och cellulära kommunikationer kan förklara normal vävnadsutveckling, canceruppkomst och degenerativa sjukdomar

Dessutom bedrivs omfattande forskning rörande läkemedelens upptags- och verkningsmekanismer. Grundforskningen dominerar, men vissa områden befinner sig precis på gränsen mellan grundforskning och medicinsk/teknisk tillämpning.

Samverkan

en böljande grön byggnad tar upp ett hörn av en inbbygt gård

SciLifeLab är ett nationellt centrum som utvecklar, använder och ger tillgång till avancerad teknik för molekylär biovetenskap med fokus på hälsa och miljö.

SciLifeLab är en nationell resurs och ett samarbete mellan fyra lärosäten: Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholms universitet och Uppsala universitet

För mer information om verksamheten vid SciLifeLab hänvisas till www.scilifelab.se