Gamla observatoriet i svartvit, fotograferat från ovan.

Gamla Observatoriet i Uppsala, bild från ca 1880. Fotograf: Osti, Heinrich. Bilden är hämtad från Alvin, Uppsala universitetsbiblioteks samling.

Centre for Integrated Research on Culture and Society (Circus) inrättades som en centrumbildning av Uppsala universitets konsistorium i november 2017 med placering vid Vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap. Syftet var att stimulera och utveckla problemdriven och tvärgående forskning om kulturella och samhälleliga teman och främja forskningssamarbeten inom i första hand vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap, men även med övriga vetenskapsområden inom Uppsala universitet.

Främjande av forskningssamarbete inom humaniora och samhällsvetenskap

Inrättandet föregicks av ett längre arbete inom en arbetsgrupp för främjande av forskningssamarbete inom vetenskapsområdet. Redan under arbetsgruppens tid förekom utlysningar om stöd till forskarnätverk som organiserades av arbetsgruppen. När sedan sekretariatet kom igång i januari 2019 har verksamheten gradvis breddats med fler stödformer samt andra aktiviteter och insatser som alla syftar till att stärka utvecklingen av tvär- och mångdisciplinära forskningssamarbeten över ämnes-, fakultets- och vetenskapsområdesgränser inom Uppsala universitet.

Breddat verksamheltsfält – stimulera forskningssamarbeten över hela Uppsala universitet

Circus utvärderades under 2021 med medverkan av en från Uppsala universitet extern panel. Utvärderingen och efterföljande beredning ledde i juni 2023 till beslut om en ny instruktion för verksamheten för perioden 2024-2028. Den nya instruktionen betonar betydelsen av Circus bas i forskning inom humaniora och samhällsvetenskap. Den nya instruktionen breddar samtidigt Circus verksamhetsfält så att Circus från denna bas ska stimulera forskningssamarbeten som spänner över hela Uppsala universitets forskningsbredd.

Namnet och akronymen Circus

Namnet Centre for Integrated Research on Culture and Society med akronymen Circus myntades av Anders Ekström som deltog i den arbetsgrupp som arbetade fram förslaget till ett inrättande av Circus. Circus symbol formgavs när sekretariatet kom igång i januari 2019. Den gjordes av Uppsala universitets dåvarande formgivare Torbjörn Gozzi i nära samarbete med Circus första föreståndare Claes-Fredrik Helgesson. De ville i symbolen fånga möten mellan olikheter i en form som även lekfullt anspelade på formelement som vi förknippar med den traditionella cirkusen.

Circus logotyp