Emelie Gustafson Hedov

Doktorand inom medicinska vetenskaper som undersöker hur personal och patienter resonerar kring användande av AI inom akutsjukvården.

Emelie Gustafson Hedov är doktorand inom mediciska vetenskaper, och arbetar i det ERC-finansierade projektet EmergAI. Projektet drivs av forskargruppen för Klinisk epidemiologi vid Institutionen för Medicinska vetenskaper, med Johan Sundström som forskargruppsledare. Emelies huvudhandledare är Jessica Nihlén Fahlquist vid CRB.

Doktorandprojektet behandlar etiska frågor kring att använda AI i sjukvården, och undersöker bland annat hur personal och patienter resonerar kring användande av AI inom akutsjukvården.

Emelie är i grunden språkvetare med särskilt intresse för teknik, sociolingvistik och tillämpad språkvetenskap, särskilt i vården.

• EmergAI