Forskarskolan i genus, humaniora och digital kultur (GENHDI)

Forskarskolan i genus, humaniora och digital kultur (GENHDI) utforskar på vilket sätt genus spelar roll i digitala kulturer och akademiska kontexter, lär ut digitala forskningsmetoder och syftar till att stärka forskning inom genus och humaniora.

GENHDI är delvis finansierat av Vetenskapsrådet och är ett samarbete mellan Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet (koordinator), Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap (ERG), Stockholms universitet, och Institutionen för kultur och lärande, Södertörns högskola. Forskarskolan samarbetar även med Centrum för digital humaniora och samhällsvetenskap, Uppsala universitet.

illustration av ansikten i profil och händer som håller i mobildtelefoner

Illustration: Lena Kriström

Nio doktorander (tre per universitet) är aktiva inom forskarskolan. Alla doktoranderna deltar i tre obligatoriska doktorandkurser, utformade för att lära ut både teoretiska ramverk och praktiska digitala färdigheter, som ges av samarbetsinstitutionerna:

• Digital Feminist Theory 7,5 hp (Södertörn)
  • Digital Ethnography 7,5 hp (Stockholm)
  • Cultural Analytics 7,5 hp (Uppsala)

Doktoranderna deltar även i andra kurser, om totalt 60 hp, som är av relevans för deras studier och som krävs av institutionen där de är antagna.

Kontakt

Om du har frågor om forskarskolan i genus, humaniora och digital kultur, kontakta forskarskolans koordinator, Gabriele Griffin.