Är språkkunskaper i svenska nyckeln till framgång på arbetsmarknaden för utrikes födda?

Projektet studerar vilken betydelse kunskaper i svenska språket har för utrikes föddas möjligheter att få ett jobb på den svenska arbetsmarknaden. Ofta betonas kunskaper i svenska som en nyckelfaktor för en lyckad etablering på arbetsmarknaden. Ekonomisk teori säger också att språkkunskaper är en viktig del av en persons humankapital och därmed bör öka chansen att få ett jobb.

Kunskapsläget om dessa frågor är dock bristfälligt och det saknas tillförlitliga studier av hur arbetsgivare bedömer en jobbsökandes svenskkunskaper vid rekryteringar. I projektet används en experimentell metod för att undersöka hur olika nivåer av kunskaper i svenska påverkar en utrikes född jobbsökandes chans att rekryteras till ett utannonserat jobb.

Publicerade forskningsresultat

Infografiken visar hur rekryterare bedömer och värderar svenskkunskaper i simulerade jobbintervjuer.  Kurvan med språkbedömning bekräftar att de kan bedöma talad svenska. Kurvan med jobbchans visar att de föredrar att anställa en jobbsökande med bättre svenskkunskape

Klicka på bilden för att läsa mer om infografiken.

Uppmärksamhet i media

"Svag svenska hindrar många från att få jobb."
Debattartikel i Svenska Dagbladet.

"God svenska - vägen till arbete?"
Sändning i Forum från SNS presentation.

"Det är svårare att få jobb om man inte kan bra svenska."
Intervju i Sveriges Radio.

Forskare

Stefan Eriksson