Social mobilitet bland invandrade barn

Konflikterna i fd Jugoslavien under 1990-talet ledde till ett betydande inflöde av flyktingar till Sverige. Vi följer flyktingbarn och barn till flyktingar genom utbildningssystemet och in på arbetsmarknaden och socialförsäkringssystemen. Vi studerar också familjeformation, bostadssegregation och återvändande bland dessa individer. Vi relaterar resultaten till hur det går för t.ex. vuxna flyktingar, och studerar också social rörlighet över generationer.

Publicerade forskningsresultat

Figuren till vänster visar utbildningsnivå vid 30 års ålder bland flyktingbarn från forna Jugoslavien som kom till Sverige på 1990-talet. Linjerna visar andelar med en viss utbildningsnivå. De streckade linjerna visar motsvarande andelar bland inrikes födda i samma födelsekohorter (hela gruppen). X-axlarna visar ålder vid invandring.

Klicka på bilden för att läsa mer om infografiken.

Forskare

Olof Åslund