Ålder vid invandring påverkar utbildningsnivå

Figuren till vänster visar utbildningsnivå vid 30 års ålder bland flyktingbarn från forna Jugoslavien som kom till Sverige på 1990-talet. Linjerna visar andelar med en viss utbildningsnivå. De streckade linjerna visar motsvarande andelar bland inrikes födda i samma födelsekohorter (hela gruppen). X-axlarna visar ålder vid invandring.

Klicka på bilden för att göra den större.

Figuren till vänster på infografiken nedan visar utbildningsnivå vid 30 års ålder bland flyktingbarn från forna Jugoslavien som kom till Sverige på 1990-talet. Linjerna visar andelar med en viss utbildningsnivå. De streckade linjerna visar motsvarande andelar bland inrikes födda i samma födelsekohorter (hela gruppen). X-axlarna visar ålder vid invandring.

Ålder vid invandring har betydelse för utbildningsnivå i vuxen ålder

• För flyktingbarn som kom till Sverige före sex års ålder liknar utbildningsnivån vid 30 års ålder den för inrikes födda. Nästan hälften har någon eftergymnasial utbildning.
  • Ju äldre man var vid invandringen, desto mindre sannolikt är det att man når högre utbildningsnivåer.

Upphämtning mellan 20 och 30 år

• De som invandrade i tonåren hade betydligt lägre utbildning än inrikes födda vid 20 års ålder. Denna skillnad är mycket mindre vid 30 års ålder, sannolikt beroende på möjligheten till kompletterande utbildning för vuxna.

Om artikeln

Titel: "Långsiktig integration bland flyktingbarn. Erfarenheter efter krigen i forna Jugoslavien på 1990-talet"

Författare: Linus Liljeberg, Sara Roman och Olof Åslund.

Tidskrift: IFAU

Läs mer om forskningen