Introduction to the medical humanities

Centrum för medicinsk humaniora erbjuder doktorander inom biomedicin, hälsa, humaniora och samhällsvetenskap en kurs som introducerar medicinsk humaniora som forskningsområde.

Denna teoretiska och empiriska kurs på 4-6 hp täcker in uppkomsten och utvecklingen av medicinska humaniora som forskningsfält samt kärnteman och centrala utmaningar inom området. Kursen är utformad för att öka förståelsen för de olika kulturerna inom biomedicinsk och humanistisk forskning och det sätt på vilket den medicinska humaniora kan kombinera och överbrygga sina perspektiv, metoder och mål.

Kursen ger en grund för att utföra tvärvetenskapliga studier relaterade till hälsa och medicin. Det kommer att göra det möjligt för doktorander att placera sig själva och sina forskningsprojekt i relation till ett större akademiskt sammanhang både inom medicinsk humaniora och deras respektive discipliner, ge ett forum för interaktion och utbyte mellan discipliner och universitet samt skapa medvetenhet om och engagemang i övergripande teman och perspektiv som är relevanta för fältet som helhet.

Kursen arrangeras som en serie seminarier som hålls vid Uppsala universitets Centrum för medicinsk humaniora, kompletterat med skriftliga inlämningsuppgifter, presentationer och gästföreläsningar.

Kursen gavs senast våren 2023

Kursplan återfinns här. Pdf, 96 kB.

För mer information, kontakta cmh@uu.se