Mäns våld mot kvinnor – tvärprofessionell kurs för yrkesverksamma, 15 hp

Halvfart

Kursen ger grundläggande kunskap inom ämnet mäns våld mot kvinnor, för yrkesverksamma med praktisk erfarenhet av att möta våldsutsatta. Ämnet behandlas ur ett jämställdhetsperspektiv, utifrån internationella överenskommelser och mänskliga rättigheter.

Kursbeskrivning: Kursen ger kunskap i ämnet mäns våld mot kvinnor ur ett tvärvetenskapligt perspektiv och behandlar även den särskilda sårbarhet som våldsutsatta kan befinna sig i. Ämnet mäns våld mot kvinnor utgår från ett jämställdhetsperspektiv, grundat på internationella överenskommelser och mänskliga rättigheter. Som en del i kursen ingår även att urskilja värderingar och attityder till mäns våld mot kvinnor i relation till vetenskaplig forskning och föra en kritisk diskussion.

Kursen syftar till att öka kompetensen hos yrkespersoner för att bättre kunna upptäcka våldsutsatta, ge ett bra bemötande och omhändertagande av våldsutsatta personer, samt arbeta förebyggande mot våld i nära relation. Därmed bidrar den till att stärka skyddet för våldsutsatta, främja insatser riktade till förövarna och för att mäns våld mot kvinnor ska upphöra.

Kursen är kostnadsfri med undantag för viss kurslitteratur.

Målgrupp: Yrkesverksamma som i sitt arbete kan komma att möta brottsoffer och förövare, alternativt arbetar övergripande med detta område, exempelvis inom hälso- och sjukvård, socialtjänst, rättsväsendet och andra myndigheter eller idéburna organisationer.

Behörighet: Grundläggande behörighet för högskolestudier samt arbetsgivarens muntliga medgivande krävs.

I din ansökan bifogar du ett dokument (anställningsbevis, tjänstgöringsintyg eller liknande) som intygar att du är yrkesutövande i verksamhet som möter våldsutsatta personer samt dokument som styrker din grundläggande högskolebehörighet (gymnasiebetyg eller motsvarande alternativt diplom från universitet).

Undervisning: Kursen som ges på halvfart pågår från 4 september 2024 till och med 19 januari 2025. Undervisningen sker i form av fyra kurstillfällen, varav tre är på plats och ett är på distans, samt distansundervisning mellan kurstillfällena.

Mellan kurstillfällena använder vi Studium, Uppsala universitets webbaserade lärplattform, för redovisning av uppgifter, både i grupp och individuellt. Närvaro vid samtliga kurstillfällen är obligatorisk liksom inlämning av alla hemuppgifter.

Datumen för kurstillfällena är:
4-5 september
2-3 okt
24–25 okt (digitalt)
26 november

Antagningen steg för steg

Dokument som styrker din behörighet är ett krav vid ansökan till kursen. Ansök i webbformuläret senast 6 augusti 2024

NCK säkerställer att du uppfyller behörighetsvillkoren och att din ansökan är komplett.

Kom ihåg att kontrollera skräpposten så antagningsbeskedet inte råkat hamna där.

Du tackar ja till kursplatsen genom att svara på antagningsbeskedet via e-post.

Inför kursstart får du information om hur du skapar ett studentkonto i Studium där schema m.m. finns tillgängligt.

Eventuella reserver antas senast vid kursstart.

Obs att datumen för höstens kurstillfällen är preliminära.

Om du inte uppfyller behörighetskraven, eller inte har en fullständig ansökan, blir du inte antagen.

Om du inte tackar ja till kursplatsen inom angivna datum förlorar du din kursplats. Platsen går vidare till en annan sökande.

Om du får ett antagningsbesked men tackar nej går din plats vidare till en annan sökande.

E-post: utbildning@nck.uu.se

Kursadministratörer: